Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/282879
Title: Семантика языкового знака как фактор формирования культурной компетенции учащегося
Other Titles: The semantics of a linguistic sign as a factor in the formation of a student's cultural competence / L. V. Chernyshova
Authors: Чернышова, Л. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию со дня рождения проф. Л. А. Муриной, Минск, 22–23 марта 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. В. Проскалович (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 131-135.
Abstract: Преподаватели русского языка как иностранного давно ощутили недостаточность передачи только лингвистических сведений. В связи с этим актуальным оказался вопрос фоновых знаний, которые позволяют понять и итерпретировать не только эксплицитно выраженный смысл, но и скрытый, имплицитный, в котором, как правило, содержится культурная информация. В статье рассматривается вопрос формирования культурной компетенции в процессе изучения лексики и фразеологии. На конкретных примерах показано, как обращаясь к исторической памяти слова, к его этимологии можно овладеть культурными знаниями; как связь языка и культуры рождает стилистическую коннотацию; продемонстрировать, что культурные смыслы, накопленные в словах, в различных языках не всегда совпадают. Если слово в языке может иметь прямое и переносное значение, фразеологизм почти всегда обладает образностью. В статье анализируются фразеологизмы, отражающие ситуации, которые осознаются говорящим/слушающим, и те, которые требуют этимологического анализа, выявления культурной составляющей. При этом особое внимание обращается на проявление культурного фона при сопоставлении данных разных языков
Abstract (in another language): Teachers of Russian as a foreign language have long felt the shortage of transmitting only linguistic information. In this regard, the issue of background knowledge, which allows us to understand and interpret not only the explicitly expressed meaning, but also the hidden, implicit, which, as a rule, contains cultural information, has become relevant. The article deals with the formation of cultural competence in the process of studying vocabulary and phraseology. Concrete examples show how cultural knowledge can be acquired by referring to the historical memory of a word and its etymology; how the connection between language and culture gives rise to stylistic connotations; to demonstrate that the cultural meanings accumulated in words do not always coincide in different languages. If a word in a language can have a direct and figurative meaning, phraseology is almost always imaginative. The article analyzes phraseological units that reflect situations perceived by the speaker/listener, and those that require etymological analysis, identification of the cultural component. At the same time, special attention is paid to the demonstration of the cultural background when comparing data of different languages
Description: Секция 2. Лингвокультурная личность как ценность филологического образования
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/282879
ISBN: 978-985-881-270-6
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
131-135.pdf368,44 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.