Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/338411| Title: | Межпредметные связи как средства формирования практикоориентированной цифровой математической компетенции студентов технического университета |
| Other Titles: | Interdisciplinary connections as a means of forming practiceoriented digital mathematical competence of technical university students / B. A. Badak |
| Authors: | Бадак, Б. А. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ЕСТЕСТВЕННЫЕ И ТОЧНЫЕ НАУКИ::Математика |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Минск : БГУ |
| Citation: | Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2025. – № 1. – С. 32-39 |
| Abstract: | Рассматриваются межпредметные связи как один из ключевых инструментов формирования практикоориентированной цифровой математической компетенции студентов технического университета. В условиях быстро меняющегося технологического мира особое внимание уделяется интеграции знаний из различных дисциплин для формирования у студентов навыков, необходимых для успешной профессиональной деятельности. Описывается опыт внедрения междисциплинарного, системного и компетентностного подходов в учебный процесс как способ формирования практикоориентированной цифровой математической компетенции, являющейся основой для установления взаимосвязей универсальных и базовых профессиональных компетенций. Отражаются результаты проведенного педагогического эксперимента, которые показывают влияние межпредметных связей на процесс усвоения математических понятий, методов и способов их применения в инженерной практике, повышающее уровень готовности студентов к реальным вызовам в их будущей профессии. |
| Abstract (in another language): | The article considers interdisciplinary connections as one of the key tools for the implementation of practice oriented digital mathematical competence of students of a technical university. In a rapidly changing technological world, special attention is paid to the integration of knowledge from various disciplines to form students’ skills necessary for successful professional activity. The author describes the experience of introducing interdisciplinary, systemic and competencebased approaches into the educational process in order to develop critical thinking among students and master their methods of solving professionally oriented tasks. The results of the conducted pedagogical experiment show that interdisciplinary connections contribute to a deeper assimilation of mathematical concepts, methods and ways of their application in engineering practice, increasing the level of students’ readiness for real challenges in their future profession. |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/338411 |
| ISSN: | 2791-2892 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | 2025, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

