Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/328202
Title: | Педагогическое сопровождение будущих специалистов в ХМАО-Югре (на примере дисциплины «Иностранный язык») |
Other Titles: | Pedagogical support of future specialists in KHMAO-Ugra (on the example of «Foreign Language» discipline) / E. Y. Orekhova |
Authors: | Орехова, Е. Ю. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам : материалы ХVІІI Междунар. науч. конф., посвящ. 103-й годовщине образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 24 окт. 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Е. А. Достанко (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 197-200. |
Abstract: | На территории Ханты-Мансийского автономного округа—Югры проживают группы коренных малочисленных народностей Севера (КМНС), принадлежащие к финно-угорской этноязыковой общности. Суровые природно-климатические условия, незащищенность традиционного образа жизни и небольшая численность каждого из народов ведут к снижению численности коренных жителей, утрате языкового разнообразия и культурной идентичности. C целью сохранение их самобытности и адаптации к современным реалиям предлагается педагогическое сопровождение на уровнях общего и профессионального образования, которое позволит эффективно осуществлять профессиональную подготовку будущих специалистов из числа коренных малочисленных народов Севера. В статье описан опыт использования элементов педагогического сопровождения студентов из числа КМНС опыт в рамках дисциплины «Иностранный язык» в образовательном пространстве вуза |
Abstract (in another language): | The territory of the Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra is inhabited by groups of small-numbered peoples of the North belonging to the Finno-Ugric ethno-linguistic community. Severe natural and climatic conditions, vulnerability of the traditional way of life and the small number of each of the peoples lead to decrease in the number of indigenous people, loss of linguistic diversity and cultural identity. In order to preserve their identity and adaptation to modern realities, we propose pedagogical support at the levels of general and vocational education, which will make it possible to effectively carry out professional training of future specialists from among the small indigenous minorities of the North. The article describes the experience of using the elements of pedagogical support for students from the indigenous minorities in the framework of the discipline ‘Foreign Language’ in the educational space of the university |
Description: | Секция 6. Социокультурный и лингвострановедческий аспекты в обучении иноязычному общению |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/328202 |
ISBN: | 978-985-881-716-9 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024. Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
197-200.pdf | 206,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.