Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/318736
Title: Совершенствование технологии подготовки специалистов среднего звена с учетом международного опыта и современных потребностей рынка труда
Other Titles: Improving technology for training specialists with secondary vocational education using international experience and needs of the labor market / M. Vasilyeva
Authors: Васильева, М. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : Институт бизнеса БГУ
Citation: Бизнес. Образование. Экономика : V Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 4–5 апр. 2024 г. : сб. ст. / редкол.: Н. В. Манцурова [и др.]. – Минск : Институт бизнеса БГУ, 2024. – С. 628-633.
Abstract: Переход к цифровому обществу диктует новые требования к подготовке специалистов среднего звена. В течение последних 20 лет Россией предпринят комплекс мер по модернизации системы среднего профессионального образования, но около 50 % опрошенных работодателей считают подготовку кадров в колледжах не удовлетворяющей их требованиям. Для совершенствования подготовки может быть использован международный опыт: дуальное образование (Германия, Дания), получение первой профессии в период обучения в школе (Китай), прием на программы подготовки специалистов среднего звена только после освоения рабочей профессии (Узбекистан), университеты прикладных наук, высшие профессиональные колледжи и краткосрочные вузы (Австрия, Финляндия, Китай), диверсифицированная система учредительства учебных заведений (Китай). В статье описывается совокупность педагогических условий, в которых должна реализовываться технология подготовки специалистов среднего звена с учетом международного опыта
Abstract (in another language): The transition to a digital society dictates new requirements for the training of specialists with secondary vocational education. Over the past 20 years, Russia has taken a set of measures to modernize the system of secondary vocational education, but about 50 % of surveyed employers consider personnel training in colleges to not meet their requirements. To improve training, international experience can be used: dual education (Germany, Denmark), training in the first profession during school (China), admission to training programs for mid-level specialists only after mastering a working profession (Uzbekistan), universities of applied sciences, higher professional colleges and short-term universities (Austria, Finland, China), a diversified system of establishing educational institutions (China). The article describes the set of pedagogical conditions in which the technology for training mid-level specialists should be implemented, taking into account international experience
Description: 7. Современные технологии бизнес-управления, HR-менеджмента и образования в условиях новой экономики
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/318736
ISBN: 978-985-7214-85-3
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024. Бизнес. Образование. Экономика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
628-633.pdf501,85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.