Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/282885
Title: Лінгваметадычная і рытарычная падрыхтоўка будучага настаўніка-філолага: аксіялагічны аспект
Other Titles: Linguometodic and rhetorical training of the future teacher-philologist: axiological aspect / N. E. Shandrokha
Authors: Шандроха, Н. Э.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Мовазнаўства
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию со дня рождения проф. Л. А. Муриной, Минск, 22–23 марта 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. В. Проскалович (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 169-173.
Abstract: Артыкул прысвечаны актуальнай праблеме лінгваметадычнай і рытарычнай падрыхтоўкі будучага настаўніка-філолага, у тым ліку з пазіцый аксіялогіі філалагічнай адукацыі. Адзначаны важныя ў аспекце названай праблемы лігваметадычныя ідэі вядомага айчыннага вучонага-метадыста В. У. Протчанкі: прызначэнне метадычнай навукі з пункту гледжання каштоўнасных арыентацый, узаемасувязь фарміравання моўнай асобы вучня і моўнай асобы настаўніка і інш. Аўтар артыкула канстатуе актуальную праблему недаацэнкі рытарычнага аспекту ў метадычнай падрыхтоўцы будучых настаўнікаў-славеснікаў. Указваюцца прабелы па валоданні маладымі настаўнікамі метадычнай і рытарычнай архітэктонікай урока ў сучаснай школьнай практыцы. Абгрунтоўваецца думка аб міждысцыплінарнай інтэграцыі дысцыплін «Методыка выкладання беларускай мовы» і «Рыторыка» ў сістэме вышэйшай педагагічнай адукацыі
Abstract (in another language): The article is devoted to the actual problem of linguo-methodological and rhetorical training of the future teacher-philologist, including from the standpoint of the axiology of philological education. The liquamethodical ideas of the famous Russian scientist-methodologist V. U. Protchenko, which are important in the aspect of this problem, are noted: the appointment of methodological science from the point of view of value orientations, the relationship between the formation of the student's linguistic personality and the language personality of the teacher, etc. The author of the article states the actual problem of underestimating the rhetorical aspect in the methodological training of future teachers-wordsmiths. The gaps in the possession of young teachers of the methodological and rhetorical architectonics of the lesson in modern school practice are called. The idea of interdisciplinary integration of the disciplines «Methods of teaching the Belarusian language» and «Rhetoric» in the system of higher pedagogical education is substantiated
Description: Секция 3. Лингводидактические и риторические основы подготовки педагога будущего
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/282885
ISBN: 978-985-881-270-6
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
169-173.pdf357,81 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.