Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/282876
Title: | Национально-культурная ценность фразеологии в процессе познания ментальности народа (на материале русского и китайского языков) |
Other Titles: | National and cultural value of phraseology in the process of learning the mentality of the people (on the base of the Russian and Chinese languages) / N. S. Protasenya |
Authors: | Протасеня, Н. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию со дня рождения проф. Л. А. Муриной, Минск, 22–23 марта 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. В. Проскалович (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 120-125. |
Abstract: | Настоящая статья посвящена проблеме национально-культурной ценности фразеологических единиц в процессе познания ментальности народа на материале русского и китайского языков. Национально-культурная семантика присутствует на всех уровнях языка, однако наиболее ярко она проявляется во фразеологическом составе языка. Фразеологизмы отражают традиции, особенности быта, истории и ментальности народа. Целью данного исследования является рассмотрение национально-культурной специфики фразеологических единиц и их образной составляющей, выявление признаков национальной маркированности фразеологических единиц, а также сравнительный анализ фразеологических единиц двух языков. Научная новизна и ценность результатов исследования обусловлена недостаточной изученностью национально-культурной специфики фразеологизмов русского и китайского языков с позиции сравнительно-сопоставительного подхода |
Abstract (in another language): | This article is devoted to the problem of the national and cultural value of phraseological units in the process of learning people’s mentality on the basis of the Russian and Chinese languages. There is national-cultural semantics at all levels of the language, but it is most clearly seen in the phraseological composition of the language. Phraseologisms show traditions, peculiarities of our life, history and mentality of people. The aim of this study is to examine the national-cultural specifics of phraseological units and their figurative component, to identify the signs of national marking of phraseological units, as well as a comparative analysis of phraseological units of two languages. The scientific novelty and value of the research results is due to insufficient knowledge of the national and cultural specifics of phraseological units of the Russian and Chinese languages from the standpoint of a comparative-comparative approach |
Description: | Секция 2. Лингвокультурная личность как ценность филологического образования |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/282876 |
ISBN: | 978-985-881-270-6 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021. Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
120-125.pdf | 421,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.