Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/280651
Title: | Учительские семинарии Беларуси в воспоминаниях их выпускников |
Other Titles: | Teachers' seminaries of Belarus in the memoirs of their graduates / N. E. Novik |
Authors: | Новик, Н. Е. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Гісторыя. Гістарычныя навукі |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 100-летию Белорус. гос. ун-та, Минск, 19 нояб. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т, редкол.: Д. Г. Медведев (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 54-60. |
Abstract: | История учительских семинарий дореволюционной Беларуси представлена в источниках личного происхождения – воспоминаниях и автобиографиях выпускников данных учебных заведений. В статье отражены наиболее характерные черты организации и содержания учебного и воспитательного процесса в учительских семинариях через призму восприятия таких известных деятелей отечественной истории и культуры, как Я. Колас, К. Чорный, М. Лыньков, Я. Журба, А. Балицкий и др. Опубликованные и сохранившиеся в архивах автобиографии и воспоминания помогают понять психологические особенности воспитанников, воссоздать всестороннюю картину деятельности учебных заведений по подготовке педагогических кадров, углубить представление о месте учительских семинарий в социокультурном пространстве Беларуси |
Abstract (in another language): | The history of teachers' seminaries of pre-revolutionary Belarus is presented in sources of personal origin – memoirs and autobiographies of graduates of these educational institutions. The article reflects the most characteristic features of the organization and content of the educational process in teachers' seminaries through the prism of perception of such famous figures of national history and culture as Ya. Kolas, K. Chorny, M. Lynkov, Ya. Zhurba, A. Balitsky, etc. The autobiographies and memoirs published and preserved in the archives help to understand the psychological characteristics of pupils, recreate a comprehensive picture of the activities of educational institutions for the training of teaching staff, deepen the understanding of the place of teachers' seminaries in the socio-cultural space of Belarus |
Description: | 1. Историко-сравнительный анализ отечественного и зарубежного опыта совершенствования педагогического образования |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/280651 |
ISBN: | 978-985-881-273-7 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021. Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.