Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280582
Title: Особенности становления теории управления образованием в отечественной педагогике (вторая половина XX века)
Other Titles: Features of the formation of the theory of education management in Russian pedagogy (the second half of the XX century) / Y. A. Burdelnaya
Authors: Бурдельная, Ю. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 100-летию Белорус. гос. ун-та, Минск, 19 нояб. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т, редкол.: Д. Г. Медведев (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 102-106.
Abstract: В статье проводится краткий анализ развития научных знаний об управлении образованием во второй половине XX века. Осуществлена попытка выделить условия и факторы становления теории управления образованием в отечественной педагогике в указанный период, приводится краткая характеристика этапов становления и развития научных взглядов об управлении образованием. Автор обобщает исследования, посвященные истории формирования научных знаний об управлении образованием, характеризует его сложный путь от формального предъявления инструктивных требований в рамках советского школоведения до развития идей образовательного менеджмента. Приведенный в статье краткий обзор педагогических диссертационных исследований за период с 2012 по 2019 гг. дает основание утверждать, что острота управленческой проблематики не пропадает, а также позволяет выделить недостатки этих исследований
Abstract (in another language): The article provides a brief analysis of the development of scientific knowledge about the management of education in the second half of the XX century. An attempt is made to identify the conditions and factors of the formation of the theory of education management in Russian pedagogy during this period, a brief description of the stages of formation and development of scientific views on education management is given. The author summarizes the research devoted to the history of the formation of scientific knowledge about the management of education, characterizes its difficult path from the formal presentation of instructional requirements within the framework of Soviet school studies to the development of ideas of educational management. The brief overview of pedagogical dissertation research given in the article for the period from 2012 to 2019 gives grounds to assert that the acuteness of managerial issues does not disappear, and also allows us to highlight the shortcomings of these studies
Description: 2. Современное научно-методическое обеспечение педагогического образования: подходы к проектированию, актуальный опыт разработки и внедрения
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280582
ISBN: 978-985-881-273-7
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
102-106.pdf369,75 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.