Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/277134
Title: Рабочее движение и проблема народного образования в Англии в 1840–1860-х гг.
Other Titles: The labor movement and the problem of public education in England in the 1840–1860s / N. E. Orlova
Authors: Орлова, Н. Е.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Пічэтаўскія чытанні – 2021: 100 гадоў БДУ – першаму ўніверсітэту Беларусі : матэрыялы міжнар. навук.-тэарэтыч. канф., Мінск, 27–28 кастр. 2021 г. / Беларус. дзярж. ун-т ; рэдкал.: А. Д. Кароль (гал. рэд.) [і інш.] ; навук. рэд. М. Ф. Шумейка, А. А. Яноўскі. – Мінск : БДУ, 2021. – С. 582-590.
Abstract: За годы промышленной революции в Англии значительно выросла численность рабочего класса, сформировавшего самостоятельное организованное движение. В период чартизма как важнейшая социальная проблема впервые был поставлен вопрос о равенстве прав на получение образования. Чартистами впервые была разработана концепция развития народного образования, базовыми принципами которой были всеобщность, обязательность, бесплатность, светскость. Она была положена в основу борьбы рабочего движения за реформу системы начального образования в стране в 1850–1860-х гг., а также стала исходной для образовательной программы бирмингмских радикалов. Не имея собственной партии и программы рабочий класс, в целом поддерживал платформу радикалов, в том числе и по вопросу реформирования системы начального образования. Относительно данной проблемы как рабочее движение, так и бирмингемские радикалы руководствовались чартистской концепцией равенства прав на образование.
Abstract (in another language): During the years of the Industrial Revolution in England, the number of the working class increased significantly, forming an independent organized movement. At the time of Chartism, the question of equality of the rights to education was first raised as the most important socio problem. Chartists for the first time prepared program for the development of public education, the basic principles of which were universality, obligation, free of charge, secularism. It was the basis of the struggle of the labor movement for the reform of elementary education system in the country in the 1850s– 1860s, also became the starting place for the educational program of Birmingham radicals. Without its own party and program, the English working class generally supported the platform of the radicals, including on the issue of reforming the public education system. On this issue, both the labor movement and the Birmingham radicals were guided by the Chartist concept of equal rights to education
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/277134
ISBN: 978-985-881-250-8
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Пічэтаўскія чытанні – 2021: 100 гадоў БДУ – першаму ўніверсітэту Беларусі

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
582-590.pdf407,96 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.