Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/264943
Title: Дискурс СМИ в русле персуазивной реализации
Other Titles: Media discourse in the persuasive implementation / K. V. Rybka
Authors: Рыбка, К. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2021. - № 1. - С. 17-23
Abstract: Рассматриваются феномены дискурса и медиадискурса. Представлены различные трактовки термина «дискурс СМИ», основные характеристики медиадискурса, в частности типы дискурса СМИ, его дифференциальные признаки и типологические свойства. Медиадискурс описывается как явление, которое не просто дополняет, искажает или воспроизводит реальность, а проецирует действительность, отражающую коллективные представления о ней. Назва­ ны функции СМИ, которые реализуются в процессе коммуникативного акта. Перечислены субфункции воздействующей функции СМИ, воплощающейся в медиадискурсе. Выделены три базовые категории речевого воздействия. Анализируется универсальная категория дискурса СМИ – персуазивность.
Abstract (in another language): The author discusses the phenomena of discourse and media discourse. Various interpretations of the term «media discourse» are presented, the main characteristics of a media discourse are considered, in particular, the types of media discourse, its differential features and typological properties. The media discourse is described as a phenomenon that not only complements, distorts or reproduces reality, but projects that reality that reflects collective ideas about it. The article describes the functions of the media that are implemented in the process of a communicative act. The subfunctions of the acting function of the media, embodied in the media discourse, are also listed, three basic categories of speech exposure are identified. The analysis of the universal category of media discourse (persuasiveness) is provided.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/264943
ISSN: 2521-6783
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17-23.pdf337,72 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.