Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/43189
Title: Изучение разделяемого поля значений в диалоге на примере качественных исследовательских интервью
Authors: Акуленко, А. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2012
Publisher: Минск: БГУ
Citation: Психологический журнал : ежеквартальное научно-практическое издание / учр.: Республиканский центр проблем человека. - 2012. - № 3-4(33-34). - С. 95-100.
Abstract: Article is devoted to empirical research of meaning sharing processes basing on analysis of naturally occurring speech. An integrative-eclectic approach, which combines Bakhtinian dialogism with ethnomethodology and conversation analysis, is suggested. Specifics of contextualisation process in qualitative research interviews is described. It includes use of conversational devices, such as membership categorization and recipient design, which provide meaning sharing helping to develop mutual positioning of interlocutors. Stages of meaning sharing in dialogue are explicated: 1) introduction of opposite positions; 2) development of one of the oppositions; 3) argumentative adherence to one of the oppositions; 4) retreat to previously expressed context. = В статье рассматривается проблема эмпирического исследования процессов разделения знаний на основе анализа естественной речи. Предлагается подход к исследованию на основе интегративно-эклектической методологии, объединяющий диалогизм Бахтина и подходы этнометодологии и конверсационного анализа. Описаны особенности контекстуализации в качественных исследовательских интервью. Обозначены коммуникативные механизмы, обеспечивающие процессы разделения, такие как естественные категоризации и принцип дизайна для получателя, с помощью которого собеседники ориентируются друг на друга. Представлены этапы формирования разделяемого поля значений в диалоге: 1) введение полярных позиций, 2) разработка одного или двух полюсов, 3) аргументативное присоединение к полюс, 4) возврат к ранее заданному контексту.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/43189
ISSN: 2072-8425
Appears in Collections:2012, № 3-4(33-34)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
95-100.pdf231,38 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.