Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/338307
Title: Метанавыки и контекстное обучение английскому языку: теоретико-практический подход
Other Titles: Meta-skills and Contextual English Language Teaching: Theoretical and Practical Approach
Authors: Натуркач, М. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2025
Publisher: БГУ
Citation: Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений БГУ: электронный сборник. Вып. XV. — 2024. — С. 33—39.
Abstract: В статье рассматриваются междисциплинарные основы преподавания английского языка EFL (English as a Foreign Language), ESP (English for Special Purposes) с опорой на нейропсихологию памяти, теорию контекстного кодирования, когнитивные стили и метаязык. Особое внимание уделено принципам CLIL (Content and Language Integrated Learning), методам активного слушания, переводческой практике и корпусно ориентированному обучению с использованием COCA (Corpus of Contemporary American English), UNTERM (official UN terminology database). Теоретические положения иллюстрированы расширенными практическими блоками: структурированные упражнения, карточки бизнес коммуникации, CLIL-сценарии, ESP-модули, задания на работу, упражнения для представлений экономических данных, техники shadowing, spaced repetition и chunking. Даны методические рекомендации по внедрению и оцениванию обучающих программ.
Abstract (in another language): This article presents an integrated theoretical and practical framework for teaching English (English as a Foreign Language), ESP (English for Special Purposes) that combines neuropsychology of memory, encoding specificity theory, cognitive styles and meta language. It introduces CLIL principles (Content and Language Integrated Learning), and provides extended practical modules translation tasks, ESP lesson frames, CLIL lesson scenarios, active listening techniques, corpus based translation exercises COCA (Corpus of Contemporary American English), UNTERM (official UN terminology database) and templates for presenting economic data. Recommendations are provided for implementing shadowing, spaced repetition, chunking, active listening and corpus verification.
Description: Ключевые слова: метанавыки; коммуникативный подход; контекстное кодирование; метаязык; активное слушание; обучение на основе языковых корпусов; перевод. = Keywords: EFL; ESP; CLIL; meta skills; communicative approach; context dependent encoding; meta language; active listening; corpus based learning; translation.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/338307
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Располагается в коллекциях:Выпуск 15. - 2025.

Полный текст документа:
Файл Описание РазмерФормат 
Naturkach_LangPractice_2025.pdf584,22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.