Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/338304| Title: | Роль коллективного интеллекта в организации педагогической деятельности кафедры |
| Other Titles: | The Role of Collective Intelligence in the Organisation of Pedagogical Activities of the Department |
| Authors: | Дубинко, С. А. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | БГУ |
| Citation: | Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений БГУ: электронный сборник. Вып. XV. — 2025. — С. 14—19. |
| Abstract: | В работе рассматриваются вопросы развития коллективного интеллекта в образовательной среде с целью повышения учебно-познавательной активности, инициативности, мотивации студентов, т. е. организации эффективной учебной деятельности. Коллективный интеллект рассматривается как динамичная и гибкая форма педагогического взаимодействия, ориентированная на совместные действия для достижения творческого результата и качества образования. Процесс организации педагогической деятельности включает формирование коллективного интеллекта для объединения деятельности преподавателей как дизайнеров, своего рода архитекторов обучения, работающих совместно для создания общих проектов и использующих открытые образовательные ресурсы для того, чтобы делиться опытом и успешными идеями в целях повышения качества образования. Подчеркивается, что новая структура профессионализма преподавателя включает в себя многоаспектный подход к образовательной и педагогической деятельности преподавателей современного вуза и предполагает сотрудничество, совместную работу в формирование значимого нового смысла и достижение поставленных целей. |
| Abstract (in another language): | The article considers the role of collective intelligence in increasing students’ educational activity, initiative, motivation as well as organising effective educational process for both teachers and students. Collective intelligence is considered as a dynamic and flexible form of pedagogical interaction, focused on joint actions to achieve creative results and quality of education. The processes of organising pedagogical activities of teachers are seen in the context of collective intelligence aimed to unite teachers in order to increase the quality of education and use open educational resources to share the experience and successful ideas. It is emphasised that the new structure of teacher’s professionalism includes a multifaceted approach to the educational and pedagogical activities of teachers at a modern university and presupposes cooperation and joint work in the formation of a significant new meaning and the achievement of set goals. |
| Description: | Ключевые слова: коллективный интеллект; образовательная среда; информационные ресурсы; многоаспектный профессионализм; оргосознанность; образовательные сообщества. = Keywords: collective intelligence; educational environment; information resources; multidimensional professionalism; organisational awareness; educational communities; open educational spaces. |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/338304 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | Выпуск 15. - 2025. |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Dubinkо_LangPractice_2025.pdf | 550,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

