Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/330985
Title: | Admission control in a parcel delivery system with account of the finite capacity of the warehouse at the pick-up point |
Other Titles: | Управление приемом заказов в системе доставки товаров с учетом конечной вместимости склада в пункте выдачи посылок / А. Н. Дудин |
Authors: | Dudin, A. N. |
Keywords: | ЭБ БГУ::МЕЖОТРАСЛЕВЫЕ ПРОБЛЕМЫ::Статистика ЭБ БГУ::ЕСТЕСТВЕННЫЕ И ТОЧНЫЕ НАУКИ::Математика |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Математика. Информатика = Journal of the Belarusian State University. Mathematics and Informatics. – 2025. – № 1. – С. 68-78 |
Abstract: | Parcels delivering via pick-up points have become very popular due to the fast development of online marketplaces, customer-to-customer markets, and the use of parcel lockers as the last mile delivery solution. An adequate modelling of such delivery systems requires the creation of novel queueing models. In this paper, the process of delivering is described as the processing of a parcel in two service areas. The first area corresponds to processing until the parcel’s arrival to the second area. The service in the second area corresponds to the storage of the parcel in a warehouse until it is picked up by a customer. The capacity of the warehouse is finite. A parcel arriving when the warehouse is full is lost. To enhance the efficiency of the system operation, threshold-type control by parcel admission at the first area is applied. Such a system is analysed under quite general assumptions about the parcel arrival flow. The analysis is implemented via consideration of the suitably constructed multidimensional continuous-time Markov chain. The dependence of the main performance measures of the delivery system on the warehouse capacity and the admission threshold are established and numerically illustrated. An optimisation problem is formulated and solved. |
Abstract (in another language): | Доставка посылок в пункты выдачи товаров стала очень популярной в связи с быстрым развитием интернет-торговли. Для эффективной работы интернет-торговли требуется создание новых моделей систем массового обслуживания. В настоящей статье процесс доставки товаров описывается как обработка посылки в двух зонах обслуживания. Обслуживание в первой зоне включает доставку посылки до пункта выдачи товаров, обслуживание во второй зоне – хранение посылки на складе до возможного ее получения клиентом. Вместимость склада является конечной. Если посылка прибывает на заполненный склад, то она теряется. В целях повышения эффективности работы системы доставки предлагается применять пороговое управление прие мом посылок в первой зоне. Система доставки анализируется при достаточно общих предположениях о процессе прибытия посылок. Анализ выполняется путем рассмотрения соответствующим образом построенной многомерной цепи Маркова с непрерывным временем. Устанавливается и численно иллюстрируется зависимость основных показателей производительности системы доставки от вместимости склада и порога управления доступом. Формулируется и решается задача оптимизации. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/330985 |
ISSN: | 2520-6508 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2025, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.