Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/330850
Title: Учебная дисциплина «Методика преподавания социологии» в системе профессионального образования социологов
Other Titles: Academic discipline «Methodology of teaching sociology» in the system of professional education of sociologists / T. V. Schyolkova
Authors: Щелкова, Т. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2025
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2025. – № 1. – С. 79-85
Abstract: Раскрываются основные особенности, цель и задачи учебной дисциплины «Методика преподавания социологии». Определяется ее ключевая роль в профессиональной подготовке преподавателей социологии. Рассматриваются применяемые в ходе обучения инновационные образовательные технологии, методы и формы проведения лекционных и семинарских занятий, направленные на развитие самостоятельной познавательной деятельности студентов, совершенствование их критического мышления и творческих компетенций, а также на самореализацию обучающихся. Подчеркивается важность использования практико-ориентированного и эвристического подходов к образовательному процессу, проблемного и проектного методов обучения и метода группового обучения. Указывается, что информационно-коммуникационные технологии способствуют совершенствованию учебной деятельности. Анализируются отзывы студентов об учебной дисциплине «Методика преподавания социологии».
Abstract (in another language): The main features, purpose and objectives of the discipline «Methodology of teaching sociology» are revealed. It defines its key role in the professional training of sociology teachers. Innovative educational technologies, methods and forms of lectures and seminars, aimed at the development of students’ independent cognitive activity, improvement of their critical thinking and creative competences, as well as self-realisation of students, are considered. The importance of using practice-oriented and heuristic approaches to the educational process, problem and project-based learning methods and group learning method is emphasised. It is pointed out that information and communication technologies contribute to the improvement of learning activities. The students’ feedback on the academic discipline «Methodology of teaching sociology» is analysed.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/330850
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2025, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79-85.pdf324,86 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.