Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/329089
Title: | Confucian educational canons and the reading culture of modern Chinese university students |
Other Titles: | Образовательные каноны конфуцианства и культура чтения студентов современных китайских университетов / Н. Чжан |
Authors: | Zhang, N. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2025. – № 1. – С. 35-43 |
Abstract: | The traditional Confucian educational canons (modifying education according to individual needs, education for all, combining education with enjoyment, enlightening and instructing, balancing learning, thinking and action, revisiting the past to discover the new) and their role in the development of students’ reading culture are considered. The reading culture of modern Chinese university students is analysed. Such strategies for improving students’ reading culture, as the use of Confucian pedagogical classics as models for the formation of skills of their interpretation in the context of cultural traditions and moral imperatives of Confucius’ teachings, the adaptation of Confucian educational canons to modern tasks of development of communicative technologies of education, are proposed and substantiated. |
Abstract (in another language): | Рассматриваются образовательные каноны традиционного конфуцианства (изменение образования в соответствии с индивидуальными потребностями, образование для всех, сочетание образования с удовольствием, просвещение и наставление, баланс между обучением, мышлением и действием, возвращение к прошлому для открытия нового) и их роль в развитии культуры чтения представителей студенчества. Анализируется культура чтения студентов современных китайских университетов. Обозначаются наиболее острые проблемы в сфере улучшения интеллектуальных способностей обучающихся и их навыков работы с информацией. Предлагаются и обосновываются стратегии совершенствования культуры чтения студентов, заключающиеся в использовании сочинений конфуцианской педагогической классики в качестве образцов для формирования навыков их интерпретации в контексте культурных традиций и нравственных императивов учения Конфуция, а также в адаптации образовательных канонов конфуцианства к современным задачам развития коммуникативных технологий образования. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/329089 |
ISSN: | 2520-2251 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2025, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.