Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/328357
Title: | Изучение особенностей использования ненормативной лексики иностранными обучаемыми БГУ |
Other Titles: | Studying the peculiarities of the use of foul language by foreign students of BSU / E. N. Mikhaliova |
Authors: | Михалёва, Е. Н. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Лингводидактика : материалы Х Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 27 окт. 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 88-95. |
Abstract: | В статье рассматриваются особенности функционирования ненормативной (нецензурной) лексики русского языка, психолингвистические проблемы ее использования в устной речи иностранных студентов белорусского ВУЗа, особенности восприятия данных единиц обучаемыми. Осуществляется анализ результатов научного исследования употребления иностранными студентами (учащимися студенческих учебных групп БГУ, в которых преподает автор) указанной лексики, проведенного с помощью метода анкетирования. Автором прослеживаются этимологические связи данной группы лексики современного русского языка, проводится поиск адаптивной отношенческой позиции преподавателя во взаимодействии со студентами, склонными к употреблению или полному исключению указанных единиц. Акцентируется внимание на важности развития культуры речи обучаемых в процессе знакомства с культурой русского языка |
Abstract (in another language): | The article examines the peculiarities of the obscene vocabulary functioning of the Russian language, the psycholinguistic problems of its use in the oral speech of foreign students of the Belarusian university, the peculiarities of perception and use of these units by students. The analysis of the results of a scientific study of the use of foreign students (students of student study groups of BSU, in which the author teaches) of the specified vocabulary, conducted using the questionnaire method, is carried out. The author traces the etymological connections of this group of vocabulary of the modern Russian language, searches for an adaptive relational position of the teacher in interaction with students who are inclined to use or completely exclude these units. The attention is focused on the importance of developing the speech culture of students in the process of acquaintance with the culture of the Russian language |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/328357 |
ISBN: | 978-985-881-562-2 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Лингводидактика |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.