Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/324139
Title: Содержательное моделирование белорусской прессы для детей в XXI в.: тенденции и особенности
Other Titles: Content modelling of Belarusian press for children in the 21st century: trends and features / S. V. Kharytonоva
Authors: Харитонова, С. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2024. – № 2. – С. 18-24
Abstract: Определяются тенденции содержательного моделирования белорусской прессы для детей, а также выявляются особенности жанрово-тематической организации периодических изданий, предназначенных для дошкольников, младших, средних и старших школьников, в XXI в. На основе данных контент-анализа детских газет и журналов отражается специфика модификации комплекса жанровых и тематических ресурсов белорусской прессы для детской аудитории в диахронном срезе 2000-х гг. В группе периодических изданий для дошкольников и младших школьников распространены игровой и развлекательный контент. Содержательная модель газетно-журнальных СМИ для средних и старших школьников представлена двумя ключевыми жанрово-тематическими блоками – развлекательным и общественно-политическим. Установлено, что в содержательной структуре детских изданий проявляется вторичность культуроспецифического литературно-художественного и общественно-политического компонентов, их неравномерная объективация жанрово-тематическими средствами СМИ.
Abstract (in another language): The author of the article defines the trends in the content modeling of the Belarusian press for children, and also identifies the features of the genre-thematic organisation of periodicals intended for preschoolers, junior, middle and senior schoolchildren in the 21st century. Basing on a content analysis of children’s newspapers and magazines, the specifics of modification of the complex of genre and thematic resources of the Belarusian press for children’s audiences in the diachronic section of the 2000s are reflected. In the group of periodicals for preschoolers and primary schoolchildren a wide distribution of gaming and entertainment content was revealed. The content model of newspaper and magazine media for middle and high schoolchildren is represented by two key genre and thematic blocks that are entertaining and socio-political. It has been established that the content structure of children’s publications reveals the secondary nature of the culturally specific literary, artistic and socio-political component, its uneven objectification by genre-thematic media.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/324139
ISSN: 2788-6638
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18-24.pdf379,33 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.