Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/323430
Title: | О формировании навыков метапознания у студентов в процессе обучения в вузе |
Other Titles: | On the formation of metacognition skills in students in the process of studying at the university |
Authors: | Майсюк, Ю. Л. Гриневич, Е. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | БГУ |
Citation: | Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений БГУ: электронный сборник. Вып. XIV. — 2024. — С. 26—31. |
Abstract: | В статье рассмотрено влияние владения студентами навыками метапознания на эффективность их обучения в вузе. Приведены доказательства важности формирования этих навыков у студентов для самостоятельной организации процесса усвоения знаний. Описаны основные метакогнитивные процессы, и их последовательная смена при выполнении студентами комплексных заданий. Изучены основные трудности, возникающие при игнорировании или некорректном использовании этих процессов. Рассмотрены задачи преподавателей и приемы, которыми они могут воспользоваться для обучения студентов навыкам метапознания. Продемонстрировано на примерах, как обучение навыкам метапознания может осуществляться в ходе выполнения различных заданий. Сделаны выводы о перспективах использования приемов метапознания для повышения эффективности обучения в вузе. |
Abstract (in another language): | The article examines the influence of students’ possession of metacognition skills on the effectiveness of their learning at a university. Evidence is given of the importance of developing these skills in students for independent organization of the process of acquiring knowledge. The main metacognitive processes and their sequential change when students perform complex tasks are described. The main difficulties that arise when these processes are ignored or used incorrectly are studied. The tasks of teachers and the techniques that they can use to teach students metacognition skills are considered. It is demonstrated by examples of how learning metacognition skills can be carried out during the performance of various tasks. Conclusions are drawn about the prospects of using metacognition techniques to improve the effectiveness of teaching at a university. |
Description: | Ключевые слова: навыки метапознания; метакогнитивные процессы; самостоятельная организация обучения; овладение приемами метапознания; эффективность обучения в вузе. = Keywords: metacognition skills; metacognitive processes; self-directed organization of training; mastering metacognition techniques; eff ectiveness of university education. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/323430 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | Выпуск 14. - 2024. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
maysyuk_grinevich_Lang_pactice_2024.pdf | 205,6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.