Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/318694
Title: | Субъективные представления о воспитательных установках отца у девушек-подростков с различной степенью созависимости |
Other Titles: | Subjective perceptions of father’s educational attitudes among adolescent girls with different degrees of codependency / L. G. Stepanova, A. V. Savitskaya |
Authors: | Степанова, Л. Г. Савицкая, А. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2024. – № 2. – С. 81-91 |
Abstract: | Изучена актуальная проблема особенностей взаимоотношений между девушками-подростками с раз личной степенью созависимости и их отцами. Продемонстрированы результаты эмпирического исследования особенностей субъективных представлений о воспитательных установках отца у рассматриваемых девушек. Установлено, что степень созависимости выше у тех девушек, которые оценивают воспитательные установки отца как деструктивные, характеризующиеся враждебностью и непоследовательностью. Сделанные выводы имеют определяющее значение для выработки основных стратегий психологического сопровождения воспитательной деятельности подростков, страдающих от созависимости, в целях предупреждения и своевременной коррекции деструктивных состояний и повышения уровня личностной автономии, а также психолого-педагогического сопровождения воспитательной деятельности отцов для обретения ими необходимых компетенций. |
Abstract (in another language): | The article deals with the actual problem of peculiarities of relationships with the father in girls with different degrees of codependency. The article also presents the results of the empirical study of the peculiarities of subjective perceptions of father’s educational attitudes in adolescent girls with different degrees of codependency. It was found that the de gree of codependency is higher in girls who evaluate their father’s educational attitudes as destructive, characterised by hostility and inconsistency. The conclusions drawn are of decisive importance for the development of basic strategies for psychological support of the educational activities of adolescents suffering from codependency, in order to prevent and timely correct destructive states and increase the level of personal autonomy, as well as psychological and pedagogical support of the educational activities of fathers so that they acquire the necessary competencies. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/318694 |
ISSN: | 2520-2251 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.