Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316713
Title: Развитие педагогической рефлексии в процессе повышения квалификации преподавателей высшей медицинской школы
Other Titles: Development of pedagogical reflection in the process of increasing the qualification of teachers of higher medical school / I. S. Shakarova
Authors: Шакарова, И. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2024. – № 1. – С. 57-63
Abstract: Представлен анализ научных исследований, посвященных вопросам повышения квалификации преподавателей высшей медицинской школы. Рассмотрены подходы к организации этого процесса, обусловливающие формирование педагогической рефлексии. Охарактеризованы такие формы мероприятий, как мастер­классы, публичные чтения и практико-­ориентированные мероприятия с решением ситуационных задач. Определено, что для педагогической рефлексии важна диалогическая форма решения ситуационных задач (кейс­технология), а также конструктивная коммуникация на профессиональные темы. Выявлено, что педагогические сообщества стимулируют развитие педагогической рефлексии и помогают более эффективно освоить образовательные программы повышения квалификации.
Abstract (in another language): The article presents an analysis of scientific research devoted to improving the competence of teachers of educational institutions of higher medical education. The approaches to the organisation of professional development of the teaching staff, which contribute to the formation of pedagogical reflection, are considered. Such forms of events as master classes, public readings, practice­oriented events with the solution of situational tasks are characterised. It is determined that the formation of pedagogical reflection operations is facilitated by the dialogical form of solving situational problems (case technology) and constructive communication on professional topics. It is revealed that the creation of pedagogical communities stimulates the development of pedagogical reflection and contribute to the more effective development of educational programmes for increasing the qualification.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316713
ISSN: 2791-2892
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57-63.pdf455,37 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.