Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/310573
Title: Развитие эмпатии у будущих педагогов как условие профессионального становления
Other Titles: Development of empathy among future teachers as a condition for professional development / M. A. Ponomareva
Authors: Пономарева, М. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества : материалы II Междунар. науч.-практ. конференции, Минск, 16 ноября 2023 г. / БГУ, Каф. педагогики и проблем развития образования ; [редкол.: Г. В. Пальчик (гл. ред.) и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – 439-445.
Abstract: В данной статье автор рассматривает эмпатию как важное качество, которое определяет успешность профессионального становления будущих педагогов. Развитие эмпатии позволит педагогу решать задачу формирования личности, способной распознать индивидуальные особенности субъектов образовательного процесса, раскрыть и актуализировать их потенциал, оказать влияние на систему социальных установок и ценностей и обеспечить условия для их самореализации. В работе предложено использовать принцип литературно-художественного моделирования в процессе преподавания педагогических дисциплин, который позволит активизировать эмпатийные механизмы (эмоциональное заражение, идентификацию, личностную рефлексию, эмоциональную и когнитивную децентрацию). Это повысит качество профессиональной подготовки будущих педагогов, а следовательно, в перспективе и эффективность педагогической деятельности в целом
Abstract (in another language): In this article, the author considers empathy as an important quality that determines the success of the professional formation of future teachers. The development of empathy will allow the teacher to solve the problem of forming a person capable of recognizing the individual characteristics of the subjects of the educational process, reveal and update their potential, influence the system of social attitudes and values and provide conditions for their self-realization. The work proposes to use the principle of literary and artistic modeling in the process of teaching pedagogical disciplines, which will activate empathy mechanisms (emotional infection, identification, personal reflection, emotional and cognitive decentralization). This will increase the quality of professional training of future teachers, and therefore, in the future, the effectiveness of pedagogical activities in general
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/310573
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Number, date deposit: № 011619122023, Деп. в БГУ 19.12.2023
Appears in Collections:2023. Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
439-445.pdf562,94 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.