Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/292558
Title: Стратегии речевой маски в коммуникативном пространстве развлекательного телевидения
Other Titles: Speech mask strategies in communicative space of entertainment television / M. A. Gladko
Authors: Гладко, М. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2022. – № 2. – С. 22-32
Abstract: Антропоцентром коммуникативного пространства является адресант. В развлекательном теледискурсе коммуникативное конструирование институциональной личности осуществляется посредством стратегий речевой маски. Автор (журналист) реализует свою роль-маску через сложный, семиотически разнообразный поведенческий рисунок. Тактики, композиционные средства, функциональные особенности и инструменты вербального и невербального оформления речевого поведения автора развлекательного теледискурса до сих пор не изучены, что обусловливает новизну исследования. Выявляются стратегии речевой маски и особенности их тактической организации и вербализации в развлекательном теледискурсе Беларуси. Выделяется спектр тактик и вербальных и невербальных средств, эксплицирующих игровые и коммуникативно-регулятивные стратегии речевой маски. В основе стратегий первой группы лежат развлечение и игра, тогда как назначение стратегий второй группы –регулирование взаимодействия между автором и адресатом, эмоционализация общения и моделирование доброжелательной стилевой тональности. Установлено, что стратегии речевой маски организуют композицию развлекательного медиатекста по двум рекуррентным моделям: спорадической (аттракционной) и развертывающейся.
Abstract (in another language): The addresser is the central component of communicative space. In entertainment television space, the communicative construction of an institutional personality is carried out through the communicative strategies of speech mask. The author (journalist) also implements the role-mask through semiotically diverse patterns. A range of tactics, verbal and non-verbal means explicate the strategies of two groups: entertaining and communicative-regulatory strategies of speech mask. The purpose of this study is to identify the repertoire, tactical and strategic features of speech mask strategies in entertainment television discourse. The strategies of the first group are based on linguistic jokes, humour, entertainment, play, modelling hedonistic emotions, as well as shocking on the general background. The purpose of the second group is to regulate and direct the communicative interaction between the author and the addressee, to ensure emotionalisation of communication, to model a benevolent, friendly stylistic tone in communicative television space. It is revealed that speech mask strategies shape the composition of an entertaining media text according to two recurrent models: sporadic (attraction) and unfolding.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/292558
ISSN: 2788-6638
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22-32.pdf392,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.