Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/289817
Title: | Религиозная идентичность: «своё» и «чужое» как глобальное, локальное и глокальное (Беларусь, Германия, Россия) |
Other Titles: | Religious Identity: “Us” and “Them” as Global, Local, and Glocal (Belarus, Germany, Russia) |
Authors: | Аринин, Е.И. Бендин, А.Ю. Маркова, Н.М. Матушанская, Ю.Г. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Религия. Атеизм |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Amur State University |
Citation: | Religiovedenie 2021;2021(2):75-86. |
Abstract: | История XIX–ХХ веков высветила ряд специфичных аспектов феномена религиозной идентичности, корни которых прослеживаются с Античности и эпохи Реформации. Разделяются «язык носителя идентичности» («язык первого порядка») и «язык экспертов» («язык второго порядка»), отличающиеся как наблюдение за реальностью и наблюдение за наблюдателями реальности. Исследование анализирует представления о «своём», «чужом», глобальном, локальном и глокальном на материалах из Беларуси и России в сравнении с материалами из Германии. Рассмотрены альтернативные формы личной и групповой идентификации, которые прошли ряд исторических этапов своих взаимоотношений, сохранив значимость до настоящего времени, часто трактуясь как отношение абсолютного «добра» с абсолютным «злом», при этом в одном случае «добром» выступает одна религия, а в другом – другая. |
Abstract (in another language): | The history of the 19th and 20th centuries has highlighted a number of specific aspects of the phenomenon of religious identity, the roots of which can be traced back to the Reformation. The “language of respondents” (“language of the first order”) and “language of experts” (“language of the second order”) are distinguished, differing as observation of reality and observation of observers of reality. The study analyzes ideas about “us”, “them”, global, local, and glocal on materials from Belarus and Russia in comparison with materials from Germany. The article considers alternative forms of personal and group identification, which have gone through a number of historical stages of their relationships, having retained their significance to the present time, often interpreted as a relationship of absolute “good” with absolute “evil”, while in one case one religion is “good”, and in a friend – another. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/289817 |
DOI: | 10.22250/2072-8662.2021.2.75-86 |
Scopus: | 85111062004 |
Sponsorship: | РФФИ 20-511-00008 Бел_а и БРФФИ-РФФИ № Г20Р-211 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | Статьи сотрудников института теологии |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.