Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/280609
Title: | Становление советской системы педагогического образования в Беларуси (1917–1924 гг.) |
Other Titles: | Formation of the soviet system of pedagogical education in Belarus (1917-1924) / O. I. Ershova |
Authors: | Ершова, О. И. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Гісторыя. Гістарычныя навукі |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 100-летию Белорус. гос. ун-та, Минск, 19 нояб. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т, редкол.: Д. Г. Медведев (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 27-32. |
Abstract: | В статье раскрывается процесс становления советского педагогического образования в Беларуси после Октябрьской революции 1917 г. Он был направлен на реформирование дореволюционной системы педагогического образования и создание государственных учреждений для подготовки национальных педагогических кадров. Важнейшей его чертой стало установление партийно-идеологического характера управления и контроля за педагогическими учебными заведениями. Содержание педагогического образования изменялось в контексте задач создания коммунистического общества и воспитания человека – строителя этого общества. Показываются особенности реформирования педагогического образования в условиях послевоенной разрухи и изменения территориальных границ Советской Беларуси. Данное исследование направлено на расширение историко-педагогического знания в области опыта модернизации национального педагогического образования |
Abstract (in another language): | The article reveals the process of formation of Soviet pedagogical education in Belarus after the October Revolution of 1917. It was aimed at reforming the pre-revolutionary system of pedagogical education and creation of state institutions for training the national pedagogical staff. Its most important feature was the establishment of the party-ideological character of the management and control over the pedagogical educational institutions. The content of pedagogical education changed in the context of establishing communist society and educating the builders of that society. The peculiarities of pedagogical education reforming in the conditions of post-war devastation and changes in the territorial boundaries of Soviet Belarus are demonstrated. This study aims to expand the historical and pedagogical knowledge of the experience of national pedagogical education modernization |
Description: | 1. Историко-сравнительный анализ отечественного и зарубежного опыта совершенствования педагогического образования |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/280609 |
ISBN: | 978-985-881-273-7 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021. Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.