Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280587
Title: Потенциал историко-педагогического знания в контексте современной педагогической науки
Other Titles: The potential of historical and pedagogical knowledge in the context of modern pedagogical science / G. V. Bolbas
Authors: Болбас, Г. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
ЭБ БГУ::ГРАМАДСКІЯ НАВУКІ::Гісторыя. Гістарычныя навукі
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества : материалы междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 100-летию Белорус. гос. ун-та, Минск, 19 нояб. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т, редкол.: Д. Г. Медведев (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 15-20.
Abstract: В статье раскрываются специфика и возможности историко-педагогического знания для современной педагогической теории и практики. Акцентируется внимание на методологической и прогностической функциях истории педагогики, ее ресурсах комплексного системного анализа педагогических явлений, который обеспечивает сосредоточенное в данной науке историческое, педагогическое и философское знание. Гуманитарный характер истории педагогики обуславливает необходимость осмысления педагогических идей в историко-культурном, философском контексте либо контексте педагогической мысли, образовательной практики и др. Особое внимание уделено анализу историко-педагогического знания в рамках теории культурного трансфера, которая предполагает культурный обмен, сопровождающийся реинтерпретацией, переосмыслением и переозначиванием педагогических идей, явлений, процессов. Автор представляет алгоритм трансфера идей педагогического прошлого в современную педагогическую науку, соотносит понятия «трансфер» и «рецепция»
Abstract (in another language): The article reveals the specifics and possibilities of historical and pedagogical knowledge for modern pedagogical theory and practice. Attention is focused on the methodological and prognostic functions of the history of pedagogy, its resources of a comprehensive system analysis of pedagogical phenomena, which provides historical, pedagogical and philosophical knowledge concentrated in this science. The humanitarian nature of the history of pedagogy makes it necessary to analyze pedagogical ideas in a historical, cultural, philosophical context or in the context of pedagogical thought, educational practice, etc. Special attention is paid to the analysis of historical and pedagogical knowledge within the framework of the theory of cultural transfer, which involves cultural exchange, accompanied by reinterpretation, reinterpretation and reinterpretation of pedagogical ideas, phenomena, processes. The author presents an algorithm for the transfer of ideas from the pedagogical past into modern pedagogical science, correlates the concepts of «transfer» and «reception»
Description: 1. Историко-сравнительный анализ отечественного и зарубежного опыта совершенствования педагогического образования
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280587
ISBN: 978-985-881-273-7
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Диверсификация педагогического образования в условиях развития информационного общества

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15-20.pdf373,59 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.