Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272796
Title: Гуманитарное знание в структуре высшего образования в XXI веке
Other Titles: Humanitarian knowledge in the structure of higher education in the XXI century / Y.V. Nikulina
Authors: Никулина, Ю. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания : материалы республиканской науч.-практ. конференции, приуроченной к 100-летию Белорусского государственного университета, Минск, 14 октября 2021 г. / БГУ, Фак. философии и социальных наук, Исторический фак. ; [редкол.: В. С. Сайганова (отв. ред.), О. В. Новикова, Т. В. Бурак]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 169-175.
Abstract: В статье анализируются проблемы гуманитарного образования, которое в настоящее время претерпело значительные изменения под воздействием ряда факторов. Первостепенное внимание уделяется обоснованию значимости гуманитарного образования в условиях серьёзной трансформации общества и перехода к новому технологическому укладу. Утверждается, что отношение к гуманитарному знанию в обществе достаточно противоречиво, анализируются причины данной ситуации. Раскрываются перспективы развития гуманитарных наук и гуманитарного образования на современном этапе. Показано, что гуманитарное образование призвано не только обеспечивать передачу научных знаний и представлений новым поколениям, но и формировать их ценностные и мировоззренческие ориентиры. Обосновано, что гуманитарное знание является важной составляющей фундаментального образования, позволяет сформировать высококвалифицированного специалиста
Abstract (in another language): The author ponders on the problems of humanitarian knowledge and education, which have currently undergone significant alterations due to the impact of a number of factors. The author pays the main attention to the importance of humanitarian education during the period of social transformations and the transition to the new stage of technological development. The author analyzes reasons for the contradictory attitude to humanitarian knowledge and humanitarian education in the modern world. The paper describes opportunities for improvement in the field of humanitarian knowledge at the present stage of social development. It is shown that humanitarian education is designed not only to ensure the transfer of scientific knowledge and ideas to new generations, but also to form their value orientations in the moral dimension. It is proved that humanitarian knowledge is an important component of fundamental education, allows you to form a specialist with a broad worldview
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272796
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Number, date deposit: № 010805112021, Деп. в БГУ 05.11.2021
Appears in Collections:2021. Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
169-175.pdf553,53 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.