Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/269171
Title: О феномене Ван Шо в китайской массовой культуре конца XX столетия
Other Titles: About the Wang Shuo phenomenon in the Chinese mass culture at the end of the XX century / E. E. Nikitsiuk
Authors: Никитюк, Е. Е.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2020
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам = Міжкультурная камунікацыя і прафесійна арыентаванае навучанне замежным мовам : материалы ХIV Междунар. науч. конф., посвящ. 99-летию образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 29 окт. 2020 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Г. Шадурский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2020. – С. 485-490.
Abstract: Рассматриваются специфические особенности явления, возникшего в китайской массовой культуре в конце 80-х – начале 90-х годов XX столетия и получившего известность как «феномен Ван Шо». Анализируются критические оценки, связанные с деятельностью Ван Шо, его вклад в развитие китайской массовой культуры. Отмечаются приемы «осмеяния» и «игры» как характерные признаки авторского «хулиганского» стиля, оказавшими значительное влияние на процессы деэлитизации литературы и искусства и деконструкции официального дискурса. Приводятся выводы о значении деятельности Ван Шо как коммерчески успешного автора и участника производства первых китайских телесериалов для процесса формирования культурной индустрии, завершившегося окончательным доминированием на культурной арене Китая массовой культуры
Abstract (in another language): The specific features of the phenomenon that arose in the Chinese mass culture in the late 80s - early 90s of the XX century and became known as the «Wang Shuo phenomenon» are considered. The paper analyzes critical assessments related to the activities of Wang Shuo, his contribution to the development of Chinese mass culture. The methods of “ridicule” and “play” are noted as characteristic features of the author's “hooligan” style, which had a significant impact on the processes of de-elitization of literature and art and the deconstruction of official discourse. Conclusions are made about the significance of Wang Shuo's activities as a commercially successful author and participant in the production of the first Chinese television series for the formation of the cultural industry, which ended with the final dominance of mass culture in the cultural field of China
Description: Секция 7. Лингвострановедческий и социокультурный компоненты в практике обучения
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/269171
ISBN: 978-985-566-929-7
Appears in Collections:2020. Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам = Міжкультурная камунікацыя і прафесійна арыентаванае навучанне замежным мовам

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
485-490.pdf428,24 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.