Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/267677
Title: | Теоретические основы становления философии образования |
Other Titles: | Theoretical foundations of the formation of the philosophy of education / V. S. Saiganova, Zheng Ren |
Authors: | Сайганова, В. С. Чжэн, Жэнь |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. - 2021. - № 2. - С. 62-66 |
Abstract: | Рассматриваются теоретические основы становления философии образования. Выявляется проблемное поле философии образования. Данной области философского знания предшествовало развитие философской антропологии, педагогики, некоторых областей психологии и социологии. Теоретические основы формирования философии образования проявляются в направлениях постклассической философии, где определены целостные интерпретации человека, гуманитарного знания, реализации этого знания в образовании. Выделяются основные блоки философских исследований, в которых выявляются теоретические предпосылки философии образования. Делается вывод о том, что становление философии образования происходило в рамках аналитической философской традиции, которая определила содержательные направления и векторы дальнейшего развития философии образования. |
Abstract (in another language): | The article discusses the theoretical foundations of the formation of the philosophy of education. The problematic field of the philosophy of education is revealed. The formation of the philosophy of education was preceded by the development of philosophical anthropology, pedagogy, and some areas of psychology and sociology. The theoretical foundations of the formation of the philosophy of education are considered in the directions of postclassical philosophy, where holistic interpretations of a person, humanitarian knowledge, and the implementation of this knowledge in education were manifested. The main blocks of philosophical research are highlighted, in which the theoretical foundations of the philosophy of education are revealed. The conclusion is made that the formation of the philosophy of education took place within the framework of the analytical philosophical tradition, which determined the content directions and vectors of the further development of the philosophy of education. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/267677 |
ISSN: | 2520-2251 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2021, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.