Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/267212
Title: | Проектирование профессиональных компетенций будущего специалиста в области дошкольного образования |
Authors: | Ковалевич, М. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : РИВШ |
Citation: | «Вышэйшая школа» : навукова-метадычны і публіцыстычны часопіс. - 2021. - № 1. - С. 16-20. 16-20. |
Abstract: | Сегодня актуальным становится общеевропейский подход к проектированию компетенций будущего профессионала. В статье выявлена специфика профессиональной компетентности специалистов помогающих профессий социономического типа, к которым относятся и специалисты в области дошкольного образования. Поскольку профессиональная компетентность является главным критерием профессиональной готовности педагога к деятельности в области профессий типа «человек – человек», интерес представляют результаты эмпирического исследования значимости инструментальных, межличностных и системных компетенций в профессиональной подготовке будущих специалистов. Сформулированы рекомендации Еврокомиссии относительно восьми ключевых компетенций. Материалы исследования могут быть использованы при разработке «компетентностных моделей» выпускников вузов. Центральными в организации педагогического процесса становятся компетентностный подход и принципы личностно-ориентированного обучения. |
Abstract (in another language): | At present, the European approach to designing the competencies of the future professional becomes particularly important. The article reveals the specific nature of professional competence of the specialists in assisting professions of socionomic type, which include without limitation specialists in the field of preschool education. Since professional competence is the main criterion for the teacher’s professional readiness for activities in the field of the type of profession «person – person», the results of empirical research of the importance of instrumental, interpersonal and systemic competencies in the professional training of future specialists are of interest. The article contains the recommendations of the European Commission on eight key competences. The research materials can be used in the development of «competence models» of university graduates. The competence approach and the principles of personality-oriented training are deemed to be the central concepts in the organization of the pedagogical process. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/267212 |
ISSN: | 2076-4383 |
Appears in Collections: | 2021, №1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ковалевич_ВШ_ 2021-1-016-020.pdf | 294,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.