Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/250006
Title: | Особенности межсубъектной коммуникации педагогов с различным уровнем эмоционального выгорания |
Other Titles: | Features of intersubject communication of teachers with different levels emotional burnout / K.I. Tsukhai |
Authors: | Цюхай, Е. И. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: субъект-субъектная коммуникация как фактор социализации индивида [Электронный ресурс] : материалы V Междунар. науч. конф., Минск, 23–24 окт. 2020 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: И. А. Фурманов (отв. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2020. – С. 315-320. |
Abstract: | Статья представляет собой описание особенностей субъект-субъектной коммуникации педагогов, подверженных риску эмоционального выгорания. Это накладывает отпечаток на всю профессиональную деятельность, в том числе на характер их взаимоотношений с другими участниками учебного процесса. Рассмотрение проблемы выгорания с феноменологической точки зрения открывает новые перспективы в понимании ее сути и дает возможность открытия способов снижения ее негативных последствий. Если подходить к выгоранию как к трехкомпонентной модели, предложенной К. Маслач и С. Джексон, то компонент «деперсонализация» указывает на особенности межсубъектной коммуникации в профессиональной деятельности педагога |
Abstract (in another language): | The article describes the features of subject-subject communication of teachers who are at risk of emotional burnout. This is reflected in their professional activities, including the nature of the relationship with other participants in the educational process. Considering the burnout problem from a phenomenological point of view opens new perspectives in understanding its essence and makes it possible to discover ways to reduce its negative consequences. If we approach burnout as a three-component model proposed by Cr. Maslach and S. Jackson, then a component «depersonalization» indicates the features of intersubjective communication in the professional activity of a teacher |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/250006 |
ISBN: | 978-985-566-947-1 |
Appears in Collections: | 2020. Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: субъект-субъектная коммуникация как фактор социализации индивида |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
315-320.pdf | 294,76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.