Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/169080
Title: | Современная образовательная ситуация: подходы к описанию и дискурсивная ответственность |
Other Titles: | The modern educational situation: descriptive approaches and discursive responsibility |
Authors: | Полонников, Александр Андреевич |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Высшее образование в России |
Citation: | Высшее образование в России.-2017.-№2.-С.26-35. |
Abstract: | Статья посвящена методологии анализа состояния современного высшего образования. Выделены две основные дескриптивные критические стратегии: трансцендентная и имманентная. Имманентная стратегия реализуется в двух формах: «реалистической» и «лингвистически опосредованной » критики, каждая из которых связана со специфическим определением образовательной ситуации. Определение образовательной ситуации выступает базовым условием организации педагогического порядка, его событийности и практических следствий. Обосновывается необходимость критики языка бытующей педагогики высшей школы. |
Description: | The article deals with the methodology of analysis of the current higher education state. The two main descriptive critical strategies are highlighted: transcendent and immanent ones. The immanent strategy is implemented in two forms, those of “realistic” and “linguistically mediated” criticism, each of them being related to a specific definition of the educational situation. The definition of the educational situation is a base condition for the organization of the pedagogical order, its eventfulness and practical repercussions. The author substantiates the necessity of criticizing the language of the higher school pedagogy. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/169080 |
Appears in Collections: | Научные публикации |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Полонников_Высш_обр_2_2017.pdf | 1,3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.