Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/5785
Title: Особенности проявления агрессии в школьном педагогическом коллективе
Authors: Гулис, И. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: Nov-2009
Publisher: БГУ
Citation: Веснiк Беларускага дзяржаўнага ўнiверсiтэта. Сер. 3, Гiсторыя. Фiласофiя. Палiталогiя. Сацыялогiя. Эканомiка. Права. - 2009. - N 3. - С. 50-54.
Abstract: The article presents the results of empirical study of peculiarities of aggression manifestation in a female school teachers’ group. It analyses various types of aggression manifestation such as physical, verbal, anger and hostility manifestation as well as integral mean- ing on aggression scale depending on professional occupation. The article gives the data of comparative analysis of two homogeneous working groups such as a female school teachers’ group and a saleswomen’s group. The article considers the following forms of ag- gression: expression of hostility, obstructionism and open aggression depending on the role of an aggressor or victim. The peculiarities of aggression manifestation of school teachers with reference to their professional occupation, age and length of work in a school teachers’ group have been discovered. = Представлены результаты эмпирического исследования особенностей проявления агрессии в женском педагогическом коллективе. Дается анализ различных видов агрессии: физической, вербальной, проявления гнева и враждебности, а также интегрального значения по шкале агрессивности в зависимости от специфики профессиональной деятельности. Приводятся данные сравнительного анализа между двумя выборками, представляющими собой гомогенные (женские) по составу трудовые коллективы: женщин-преподавателей и женщин-продавцов. Рассматриваются формы агрессии: выражение враждебности, обструкционизма, открытой агрессии в зависимости от роли агрессора или жертвы. Выявлены особенности проявления агрессии учителями в зависимости от специфики деятельности, возраста и стажа работы в педагогическом коллективе.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/5785
ISSN: 0321-0359
Appears in Collections:2009, №3 (лістапад)
Статьи факультета философии и социальных наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12 ГУЛИС.pdf264,04 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.