Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/338440| Title: | Теоретико-методологические основания конструирования программ психологической помощи детям в контексте когнитивно-поведенческой (доказательной) психотерапии |
| Other Titles: | Theoretical and methodological grounds for designing programmes of psychological support for children in the context of cognitive-behavioural therapy / D. G. Dyakov, I. E. Valitova |
| Authors: | Дьяков, Д. Г. Валитова, И. Е. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Минск : БГУ |
| Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2025. – № 2. – С. 64-71 |
| Abstract: | Обсуждаются возможности апплицирования методологических принципов конструирования доказавших свою эффективность программ психологической помощи к построению программ помощи детям. На конкретно-научном уровне анализируются принципы адаптивности к культурно-средовым условиям; диалектического единства модусов принятия и изменений; языка как фактора патологизации и инструмента психокоррекции; ориентации программы на овладение человеком собственным поведением и мышлением; учета контекста поведения и мышления; ориентации на процессы, поддерживающие проблему или расстройство; ориентации на интеграцию инструментов; интеграции когнитивного и метакогнитивного уровней работы с мышлением; ориентации на проверяемость эффективности программы и предсказуемости ее эффектов; нацеливания программы на решение конкретных задач; ориентации на осознанность; ориентации на эмпирически обоснованную модель психики; транспарентности эффектов психотехник; клиент-центрированности. Отмечается, что эти принципы могут быть эффективно применены к разработке программ психологической помощи детям. |
| Abstract (in another language): | The article discusses the possibility of applying the methodological principles of constructing proven-effective psychological assistance programmes to building assistance programmes for children. At the specific scientific level, the principles of adaptability to cultural and environmental conditions are analysed; the dialectical unity of the modes of acceptance and change; language as a factor of pathologisation and a tool for psychocorrection; the orientation of the programme towards mastering a person’s own behaviour and thinking; taking into account the context of behaviour and thinking; orientation towards processes that support a problem or disorder; orientation towards the integration of tools; integration cognitive and metacognitive levels of working with thinking; the verifiability of the effectiveness of the programme and the predictability of its effects; the programme’s focus on solving specific tasks; orientation towards awareness; orientation towards an empirically based model of the psyche; transparency of the effects of psychotechnics; client-centricity. It is noted that these principles can be effectively applied to the development of psychological assistance programmes for children. |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/338440 |
| ISSN: | 2520-2251 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | 2025, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

