Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/338345
Title: Переобучение немцев после Второй мировой войны: анализ вопроса в англо-американской историографии
Other Titles: Re-education of Germans after World War II: issue analysis in Anglo-American historiography / I. I. Kaviaka
Authors: Ковяко, И. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
Issue Date: 2025
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. – 2025. – № 3. – С. 90-99
Abstract: Определены роль и место вопроса переобучения немцев после Второй мировой войны в англо- американской историографии. Проанализированы предпосылки возникновения исследовательского интереса к вопросу переобучения немцев со стороны англо-американского научного сообщества. Рассмотрены основные подходы авторов к изучению реформы образования, проведенной державами-победительницами в оккупированной Германии. Установлена зависимость между изменениями в научном дискурсе и конкретно-историческими событиями второй половины ХХ – XXI в. Определена взаимосвязь проблематики с исследованиями образовательных реформ в Федеративной Республике Германия, Германской Демократической Республике и объединенной Германии. Выявлены причины эволюции авторских оценок в конце ХХ – начале XXI в. Сделан вывод о том, что программа переобучения немцев, реализованная державами-победительницами после Второй мировой войны, традиционно занимала важное место в историографии, ее результаты рассматривались как основа формирования Германии нового типа.
Abstract (in another language): The role and place of the issue of re-education of Germans after World War II in Anglo-American historiography are determined. The prerequisites for the emergence of research interest in the issue of re-education of Germans on the part of the Anglo-American scientific community are analysed. The main approaches of the authors to the study of the educational reform carried out by the victorious powers in occupied Germany are considered. The relationship between the problematic and studies of educational reforms in the Federal Republic of Germany, the German Democratic Republic and the united Germany is established. The reasons for the evolution of author’s assessments in the late 20th – early 21st century are revealed. It is concluded that the programme of re-education of Germans implemented by the victorious powers after World War II traditionally occupied an important place in historiography, its results were considered as the basis for the formation of a new type of Germany.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/338345
ISSN: 2520-6338
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2025, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
90-99.pdf367,94 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.