Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/338327| Title: | Методология преподавания иностранных языков в Португалии (XVIII — начало XX в.) |
| Other Titles: | Methodology of teaching foreign languages in Portugal (XVIII — early XX century) |
| Authors: | Шарупич, Т. С. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | БГУ |
| Citation: | Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений БГУ: электронный сборник. Вып. XV. — 2025. — С. 121—125. |
| Abstract: | В статье рассматривается эволюция методики преподавания иностранных языков в Португалии в период с XVIII до начала XX в.; анализируется, как менялся подход к преподаванию в данный период времени: классические языки утратили практическую значимость, превратившись в инструмент интеллектуального развития. На первый план вышли современные языки, отвечающие запросам социально-экономического прогресса. Методы обучения также претерпели трансформацию: очевидно, что сдвиг в образовательных приоритетах отражал общую тенденцию к прагматизации обучения, где ключевым стало не теоретическое знание, а практическое применение языка. |
| Abstract (in another language): | This article examines the evolution of foreign language teaching methods in Portugal from the 18th to the early 20th centuries. It analyses how the approach to teaching changed during this period: classical languages lost their practical significance, becoming tools for intellectual development. Modern languages, responding to the demands of socioeconomic progress, came to the fore. Teaching methods also underwent a transformation: it is clear that the shift in educational priorities reflected a general trend toward the pragmatisation of education, where the key focus became not theoretical knowledge but the practical application of language. |
| Description: | Ключевые слова: метод индивидуального домашнего обучения; грамматико-переводной метод; групповое (коллективное) и одновременное обучение; «естественный метод», или метод социального погружения; интуитивный метод Песталоцци. = Keywords: method of individual home study; grammar-translation method; group (collective) and simultaneous teaching; «natural method» or method of social immersion; Pestalozzi's intuitive method. |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/338327 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | Выпуск 15. - 2025. |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Sharupich_LangPractice_2025.pdf | 564,72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

