Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/335786| Title: | Метакогнитивный компонент произведения художественной литературы |
| Other Titles: | Metacognitive component of a work of fiction / Petrova E. S., Shilov A. N. |
| Authors: | Петрова, Е. С. Шилов, А. Н. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Минск : БГУ |
| Citation: | Язык, культура, творчество в трансдисциплинарном измерении: традиции и инновации = Language, culture, creativity in a transdisciplinary dimension: traditions and innovations : тез. докл. II Междунар. науч. конф., приуроч. к 95-летию со дня рождения проф. В. Н. Телия, Минск, 24–26 окт. 2025 г. / Белорус. гос. ун-т, Ин-т языкознания Рос. акад. наук, Моск. гос. ун-т им. М. В. Ломоносова ; редкол.: М. С. Гутовская (гл. ред.), И. В. Зыкова, М. И. Киосе [и др.]. – Минск : БГУ, 2025. – 278-280. |
| Abstract: | Явление метакогнитивности, или метакогниции понимается авторами как такая разновидность речемыслительной деятельности человека, которая направлена на осознание и применение процессов мышления. Новизна предлагаемого исследования заключается в обращении к произведению художественной литературы, в котором автор не только делает главным персонажем ученого-когнитивиста, реализующего по ходу сюжета свои когнитивные способности, но и постоянно стимулирует когнитивную деятельность читателя-реципиента. Этому когнитивному вызову способствует тот факт, что когнитивистика прямо или косвенно заявлена в сильных позициях, составляющих «тематическую сетку» произведения. С точки зрения прагматики текста, метакогнитивный компонент выполняет в данном произведении важную мистифицирующую функцию: подобно человеческому мышлению, которое еще не получило исчерпывающего научного описания в силу своей специфики и таит в себе немало загадок, текст романа содержит большое количество неопределенностей, а финал остается открытым, предоставляя реципиенту возможность самостоятельных когнитивных действий, но не обещая успешного когнитивного поиска. Тем самым впервые реализуется уникальная для художественной литературы когнитивная триада: когнитивистика как область научных интересов главного героя – когнитивист как очевидный носитель когнитивных процессов и способностей – читатель как постоянный объект авторского когнитивного вызова |
| Abstract (in another language): | The phenomenon of metacognition is treated by the authors as a kind of human speech and thinking activity aimed at realizing and applying thinking processes. The novelty of the proposed research lies in the appeal to a work of fiction where the author not only makes the main character a cognitive scientist who implements his cognitive abilities in the development of the plot but also continuously stimulates the cognitive activity of the recipient reader. This cognitive challenge is facilitated by the fact that cognitive science is declared – directly or indirectly – in strong positions that constitute the ‘thematic grid’ of the work. From the pragmatics of the text, the metacognitive component performs an important mystifying function in this particular work. It is like human thinking which has not yet received exhaustive scientific explanation due to its specificity but conceals a lot of mysteries. The text of the novel contains a variety of uncertainties, and the ending remains open: it provides the recipient with the opportunity for independent cognitive activities but does not promise a successful cognitive search. Thereby, for the first time in fiction, a unique cognitive triad is realized: cognitive science as a field of scientific interests of the protagonist, the cognitive scientist as an obvious carrier of cognitive processes and abilities, and the reader as a permanent object of the author’s cognitive challenge |
| Description: | Секция «Семиотика культуры и язык: формы их взаимодействия в тексте, дискурсе, коммуникации» = Section “Semiotics of culture and language: forms of their interaction in text, discourse, communication” |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/335786 |
| ISBN: | 978-985-881-817-3 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | 2025. Язык, культура, творчество в трансдисциплинарном измерении: традиции и инновации |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 278-280.pdf | 269,04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

