Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/330844
Title: | Социологическое образование и новые вызовы времени: уроки истории и современность |
Other Titles: | Sociological education and new challenges of time: lessons of history and modernity / A. N. Danilov, P. A. Vodopianov, I. V. Lashuk, A. K. Mamedov, V. K. Suhak, L. G. Titarenko, L. V. Filinskaya, V. K. Shcherbin |
Authors: | Данилов, А. Н. Водопьянов, П. А. Лашук, И. В. Мамедов, А. К. Сугак, В. К. Титаренко, Л. Г. Филинская, Л. В. Щербин, В. К. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2025. – № 1. – С. 31-45 |
Abstract: | Обсуждается широкий спектр проблем, связанных с состоянием социологического образования, новыми вызовами и перспективами развития современного социума. Исследуются тенденции глобальной нестабильности, ведущие мир к геополитическому, экономическому, экологическому и антропологическому кризису. Отмечается, что в таких условиях формируются взаимодействия, которые фиксируют новые социальные изменения, непосредственно связанные с состоянием системы образования, особенно его социально-гуманитарного блока. Устанавливается, что катализаторами перемен на пути к будущему предстают ценности, отражающие преобразование жизненных смыслов, что приводит к обновлению содержания и формы университетского образования. Указывается, что новые риски и вызовы мотивируют перезагрузку ценностей, которые проходят апробацию в недрах образования и только после этого становятся идеалами для подражания и воспроизводства. |
Abstract (in another language): | It discusses a wide range of problems related to the state of sociological education, new challenges and prospects for the development of modern society. The tendencies of global instability leading the world to geopolitical, economic, ecological and anthropological crisis are studied. It is noted that in such conditions, interactions are formed, which fix new social changes directly related to the state of the education system, especially its social and humanitarian block. It is established that the catalysts of change on the way to the future are values reflecting the transformation of life meanings, which leads to the renewal of the content and form of university education. It is pointed out that new risks and challenges motivate the resetting of values, which are tested in the depths of education and only then become ideals for imitation and reproduction. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/330844 |
ISSN: | 2521-6821 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2025, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.