Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/328400
Title: | Письменная коммуникация как важнейший аспект обучения инсотранных студентов |
Other Titles: | Written communication as a critical aspect of teaching foreign students / S. V. Shikunova |
Authors: | Шикунова, С. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Лингводидактика : материалы ХI Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 25 окт. 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 141-147. |
Abstract: | В статье рассматривается один из видов речевой деятельности при обучении иностранных студентов русскому языку как иностранному – письменная речь. Обращается внимание на ключевое понятие описания письменной речи, то есть на культуру письма, которую следует понимать как приобретаемую обучаемым полифункциональную способность использовать жанрово-стилистическое разнообразие текстов для решения различных коммуникативных задач в ситуации межкультурного взаимодействия. Подчеркивается, что письменная речь обеспечивает разнообразное социокультурное бытие студентов-иностранцев, становится не просто компонентом, а системообразующим компонентом их интеллектуального развития, обеспечивает когнитивные потребности студентов, возможности самовыражения в диалоге культур |
Abstract (in another language): | The article considers one of the types of speech activity in teaching foreign students Russian as a foreign language – written speech. Attention is drawn to the key concept of describing written speech, that is, to the culture of writing, which should be understood as a multifunctional ability acquired by the student to use the genre and stylistic diversity of texts to solve various communicative problems in a situation of intercultural interaction. It is emphasized that written speech ensures a diverse socio-cultural existence of foreign students, becomes not just a component, but a system-forming component of their intellectual development, provides for the cognitive needs of students, the possibility of self-expression in a dialogue of cultures |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/328400 |
ISBN: | 978-985-881-729-9 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024. Лингводидактика |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
141-147.pdf | 339,31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.