Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/328199
Title: | Коммуникативные стратегии как ключевая категория в исследовании дискурса |
Other Titles: | Communicative strategies as a key category in discourse research / O. A. Turkina |
Authors: | Туркина, О. А. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам : материалы ХVІІI Междунар. науч. конф., посвящ. 103-й годовщине образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 24 окт. 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Е. А. Достанко (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 182-185. |
Abstract: | Статья посвящена коммуникативным стратегиям как сложному явлению, которое находится в центре внимания многих гуманитарных наук, изучающих человека и его деятельность. Поэтому данное понятие находится в интердисциплинарном поле научного дискурса. Предлагается рассмотреть коммуникативные стратегии с позиций дискурс-исследований. Для того, чтобы понять их в своей уникальности в ходе реализации в каждой конкретной коммуникативной ситуации с конкретным составом участников коммуникативного процесса, а также как функциональную целостность представляется целесообразным применить каузально-генетический подход к изучению дискурса. Каузально-генетическая теория исследования предлагает рассматривать коммуникативную деятельность как процесс и результат с социально-ориентированной направленностью. Данный подход позволяет исследовать коммуникативную деятельность в ее многомерности и многоплановости, в ее статике и динамике развития |
Abstract (in another language): | The article is devoted to communication strategies as a complex phenomenon that is the focus of many humanities that study humans and their activities. Therefore, this concept is in the interdisciplinary field of scientific discourse. It is proposed to consider communication strategies from the standpoint of discourse research. In order to understand them in their uniqueness during implementation in each specific communicative situation with a specific composition of participants in the communicative process, as well as as a functional integrity, it seems appropriate to apply the causal-genetic approach to the study of discourse. The causal-genetic model of research suggests considering communicative activity as a process and a result with a socially oriented focus. This approach allows us to consider communicative activity in its multidimensionality and multifacetedness, in its statics and dynamics of development |
Description: | Cекция 5. Современные когнитивно-прагматические и психолого-педагогические аспекты в обучении иностранным языкам |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/328199 |
ISBN: | 978-985-881-716-9 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024. Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
182-185.pdf | 213,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.