Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/328196
Title: Об эффективных способах структурирования знаний студентов в процессе преподавания иностранного языка в вузе
Other Titles: On effective ways of structuring students' knowledge in the process of teaching a foreign language at university / Y. L. Maisiuk
Authors: Майсюк, Ю. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам : материалы ХVІІI Междунар. науч. конф., посвящ. 103-й годовщине образования Белорус. гос. ун-та, Минск, 24 окт. 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Е. А. Достанко (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 167-171.
Abstract: Рассмотрена проблема повышения эффективности обучения в вузе, высказаны предположения о важности целенаправленного структурирования знаний и организации их в систему для решения этих задач. Рассмотрены основные отличия в организации знаний специалистов экспертного уровня и студентов. Проанализированы возможные различия в структуре знаний студентов, отмечены проблемы, возникающие в случае линейной структуры или отсутствия связей между структурами, приведены способы предупреждения и устранения этих проблем. Продемонстрирована важность создания многоуровневой структуры знаний у студентов. Рассмотрены принципы организации информационных структур, и задачи преподавателя при выборе формы и критериев структурирования. Приведены приемы и способы, позволяющие организовать структурирование знаний в соответствии с поставленными целями и задачами дисциплины. Продемонстрировано на примерах, каким образом эти приемы могут быть интегрированы в процесс обучения в вузе в рамках преподавания иностранного языка или дисциплин профессиональной направленности на иностранном языке
Abstract (in another language): The problem of increasing the efficiency of training at a higher educational institution is considered, assumptions are made about the importance of purposeful structuring of knowledge and its organization into a system for solving these problems. The main differences in the organization of knowledge of expert-level specialists and students are considered. Possible differences in the structure of students' knowledge are analyzed, problems arising in the case of a linear structure or lack of connections between structures are noted, ways of preventing and eliminating these problems are given. The importance of creating a multi-level structure of students' knowledge is demonstrated. The principles of organizing information structures and the tasks of the teacher in choosing the form and criteria of structuring are considered. The techniques and methods are given that allow organizing the structuring of knowledge in accordance with the set goals and objectives of the discipline. It is demonstrated by examples how these techniques can be integrated into the process of teaching at a university within the framework of teaching a foreign language or professionally oriented disciplines in a foreign language
Description: Cекция 5. Современные когнитивно-прагматические и психолого-педагогические аспекты в обучении иностранным языкам
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/328196
ISBN: 978-985-881-716-9
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024. Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
167-171.pdf212,45 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.