Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/326045
Title: О научном статусе психоанализа: критика Л. Витгенштейна
Other Titles: On the scientific status of psychoanalysis: Wittgenshtein’s critique / N.V. Medvedev
Authors: Медведев, Н. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2025
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Актуальные проблемы гуманитарного образования : материалы X Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 26–27 окт. 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. А. Воробьёва (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2025. – С. 272-279.
Abstract: Статья посвящена обсуждению причин отказа Витгенштейна наделять психоаналитическую концепцию Фрейда научным статусом. Показано, что истоки критической оценки психоанализа Витгенштейном кроются в его понимании феномена науки как поисковой деятельности, основанной на верифицируемых наблюдениях. Некритичное применение языка психоанализа склоняет нас к мысли о существовании скрытых психических процессов, побуждающих действовать тем или иным образом. Делается вывод о том, что аргументы Витгенштейна вскрывают «мифотворческий» характер объяснительных процедур психоанализа. Подчеркивается, что взгляд этого мыслителя на науку может быть использован в образовательной практике для демонстрации специфики отдельных научных теорий
Abstract (in another language): The article is devoted to a discussion of the reasons for Wittgenstein's refusal to endow Freud's psychoanalytic concept with a scientific status. It is shown that the origins of Wittgenstein's critical assessment of psychoanalysis lie in his understanding of the phenomenon of science as a search activity based on verifiable observations. The uncritical use of the language of psychoanalysis leads us to think that there are hidden mental processes that impel us to act in one way or another. It is concluded that Wittgenstein's arguments reveal the "myth-creating" nature of the explanatory procedures of psychoanalysis. It is emphasized that this thinker's view of science can be used in educational practice to demonstrate the specifics of individual scientific theories
Description: Раздел 4. Современные вызовы и проблемы гуманитарного образования = Section 4. Modern challenges and problems of humanities education
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/326045
ISBN: 978-985-881-736-7
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023. Актуальные проблемы гуманитарного образования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
272-279.pdf408,09 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.