Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/325708
Title: Тенденции централизации и глобализации в современном искусстве игры на китайской пипе
Other Titles: Trends of centralisation and globalisation in contemporary Chinese pipa art / A.O. Polosmak, Xueyin Bai
Authors: Полосмак, А. О.
Сюэинь Бай
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Искусство. Искусствоведение
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Проблемы современного востоковедения : материалы IV Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 25–26 июня 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Р. Боровой (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 331-336.
Abstract: В статье рассматривается влияние глобализации и централизации на развитие искусства игры на пипе в Китае и за его пределами. Раскрывается, как глобализация культурного пространства, которая привела к расширению границ академической музыки в XX веке, и глобализация китайской музыки в XXI веке повлияли на трансформацию инструмента, исполнительства, музыки, образования и философии этого искусства. Китай определяется как центр искусства игры на пипе, Пекин – как эпицентр академического стиля этого искусства, а мультикультурализм – как ядро «диаспорической музыкальной интеркультуры» – пространства, где искусство игры на пипе взаимодействует с другими музыкальными традициями, вышедшими за рамки своих национальных границ
Abstract (in another language): This article examines the impact of globalisation and centralisation on the development of pipa playing in China and beyond. It reveals how the globalisation of cultural space, which led to the expansion of the boundaries of academic music in the 20th century, and the globalisation of Chinese music in the 21st century have influenced the transformation of the instrument, performance, music, education and philosophy of pipa art. China is regarded as the centre of pipa playing, with Beijing representing the hub of the academic style of this art, and multiculturalism as the centre of the space of «diasporic musical interculture» where pipa art interacts with other musical traditions that have transcended their national boundaries
Description: Раздел IV. Искусство стран Востока
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/325708
ISBN: 978-985-881-726-8
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024. Проблемы современного востоковедения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
331-336.pdf719,57 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.