Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/325055
Title: | Симультанизм и орфизм в литературно-художественном дискурсе начала ХХ века |
Other Titles: | Simultanism and orphism in the literary and artistic discourse of the beginning of the 20 th century / N. S. Ivanova |
Authors: | Иванова, Н. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Романо-германские литературы: традиции и современность : материалы ІІІ Междунар. науч. конф., посвящ. 85-летию филол. фак. Белорус. гос. ун-та, Минск, 19–21 сент. 2024 г. / Белорус. гос ун-т ; редкол.: Н. М. Шахназарян (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 46-52. |
Abstract: | Статья посвящена художественным концепциям симультанизма и орфизма во французском литературном дискурсе начала ХХ века. Раскрытие генезиса понятий «поэтическая симультанность», «симультанизм» и «орфизм» не только позволяет их уточнить, но и выявить, как в авангардистском тексте трансформируется стратегия авторских интенций и роль реципиента. Литературные теории и синтетические художественные произведения французских поэтов (Г. Аполлинер, Б. Сандрар, А.-М. Барзен, Т. Тцара) рассматриваются в контексте интермедиальных связей: поэтика симультанных контрастов художников Р. и С. Делоне находится во взаимовлиянии с творческими поисками литераторов и в целом отражает мироощущение эпохи авангарда |
Abstract (in another language): | The article examines the artistic concepts of simultanism and Orphism in the French literary discourse of the early 20 th century. The disclosure of the genesis of the concepts of «poetic simultaneity», «simultanism» and «orphism» not only allows us to clarify them, but also to identify how the strategy of the author's intentions and the role of the recipient are transformed in the avantgarde text. Literary theories and synthetic works of art by French poets (G. Apollinaire, B. Cendrars, A.-M. Barzun, T. Tzara) are considered in the context of intermedial connections: the poetics of simultaneous contrasts by artists R. and S. Delaunay is in mutual influence with the creative searches of writers and, in general, reflects the worldview of the avant-garde era |
Description: | I. Классическое наследие и современные романские литературы (к 500-летию Пьера де Ронсара) |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/325055 |
ISBN: | 978-985-881-711-4 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024. Романо-германские литературы: традиции и современность |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.