Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/322388
Title: Развитие языкового образования в Беларуси в условиях полиязыковой среды (вторая половина XIX – начало XX в.)
Authors: Дмитриева, О. П.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : РИВШ
Citation: «Вышэйшая школа» : навукова-метадычны і публіцыстычны часопіс. – 2024. – № 3. – С. 40-45.
Abstract: В статье представлен историко-педагогический анализ этапов развития языкового образования на территории Беларуси в условиях полиязыковой среды во второй половине XIX – начале XX в. Выявлены социокультурные и социолингвистические особенности развития местных языков и языкового образования. Описан процесс постепенного закрепления за белорусским языком статуса самостоятельного языка. Определено влияние исторических процессов в сфере языкового образования на развитие современной языковой ситуации в Беларуси.
Abstract (in another language): The historical and pedagogical analysis of the stages of the development of language education on the territory of Belarus in the multilanguage environment in the second half of the 19th – the beginning of the 20th cent. is researched in the article. The socio-cultural and sociolinguistic peculiarities of the development of the local languages and language education are elicited. The process of confirming gradually the status of the independent language in terms of the Belarusian language is described. The influence of the historical processes in the sphere of language education on the current language situation in Belarus is determined.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/322388
ISSN: 2076-4383
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дмитриева_ВШ_3_24-040-045.pdf261,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.