Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/318691
Title: | Анализ методологических предпосылок изучения жизненного пути: проблема субъектности выбора |
Other Titles: | Analysis of methodological presuppositions for life course studying: the problem of choice subjectivity / Zhao Yuanlong, L. V. Filinskaya |
Authors: | Чжао Юаньлун Филинская, Л. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2024. – № 2. – С. 60-66 |
Abstract: | Проанализирована особенность психологического и социологического рассмотрения концепции жизненного пути. Отмечено, что феномен жизненного пути был введен в психологических исследованиях, в которых основной акцент делался на понятии самоосуществления, а также на личности как субъекте своего жизненного пути. При этом субъект изучался в качестве некой автономной единичности, ставящей перед собой жизненные цели и подбирающей средства для их достижения. Социологический подход принципиально меняет точку зрения, делая предметом рассмотрения зависимость жизненного пути от социального контекста. Этот контекст имеет два основных измерения: идеологическое (ценностно-нормативное), в рамках которого происходит институционализация жизненного пути, и материальное, в рамках которого осуществляется объективная детерминация жизненного пути в зависимости от доступа к ресурсам и от положения индивида в социальном пространстве. Таким образом, общество создает механизм структурного принуждения к выбору определенной жизненной траектории. |
Abstract (in another language): | The article analyses the peculiarity of the psychological and sociological consideration of the concept of the life course. It is noted that initially the concept of a life course was introduced within the framework of psychological research, in which the main emphasis was placed on self-realisation and personality as a subject of one’s life course. At the same time, the subject was considered as a kind of autonomous unit that sets life goals for itself and selects the means to achieve them. The sociological approach fundamentally changes the point of view, making the dependence of the life course on the social context the subject of its consideration. This context has two main dimensions: ideological (value-normative) within which the institutionalisation of the life course takes place, as well as material, within which the objective determination of the life course is carried out depending on access to resources and on the position of the individual in the social space. Thus, society creates a mechanism of structural compulsion to choose a certain life trajectory. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/318691 |
ISSN: | 2520-2251 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.