Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316559
Title: Биографический метод и анализ жизненных путей как альтернативные подходы к социологическому изучению биографий
Other Titles: Biographical method and analysis of life paths as alternative approaches to the sociological study of biographies / Yuanlong Zhao
Authors: Чжао, Юаньлун
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : РИВШ
Citation: Современная молодежь и общество : сб. науч. ст. – Выпуск 12. – Минск : РИВШ, 2024. – С. 68-74
Abstract: В статье рассматривается биографический метод и анализ жизненных путей в рамках социологического исследования биографического материала. Оба метода направлены на реконструкцию событий жизни человека, однако различаются подходы к такой реконструкции. Биографический метод ориентирован на сбор текстовых данных в процессе нарративного интервью, а последующая интерпретация текстов выполняется с целью выявления смысловых структур поведения людей. Анализ жизненных путей – это формализованный подход к установлению биографических фактов в их привязке к календарному времени с последующим применением специальных статистических методов выявления взаимосвязей между событиями. Делается вывод, что анализ жизненных путей более пригоден к исследованию каузальных связей в тех случаях, когда события мало зависят от целеполагания респондента. В иных случаях, анализ жизненных путей целесообразно сочетать с биографическим методом.
Abstract (in another language): The article discusses the biographical method and the life course analysis within the framework of a sociologi­cal study of biographical material. Both methods are aimed at reconstructing human life events, but approaches to such reconstruction differ. The biographical method is focused on collecting textual data in the process of a narrative interview, and subsequent interpretation of texts is performed in order to identify semantic structures of human behavior. The life course analysis is a formalized approach to establish biographical facts in relation to calendar time, followed by the use of special statistical methods to identify the relationships between events. It is concluded that the life course analysis is more suitable for the study of causality in cases where events do not depend much on the respondent's goal-setting. In other cases it is advisable to combine the life course analysis with the biographical method.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316559
ISSN: 2410-4213
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Выпуск 12. Современная молодежь и общество = Modern Youth and Society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чжао Юаньлун_Молодежь_12_24-068-074.pdf254,09 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.