Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316539
Title: Этнокультурная идентичность в информационном обществе: особенности определения и перспективы развития
Other Titles: Ethnocultural identity in the information society: features of definition and prospects of development / E. V. Kuznetsova
Authors: Кузнецова, Е. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : РИВШ
Citation: Современная молодежь и общество : сб. науч. ст. – Выпуск 12. – Минск : РИВШ, 2024. – С. 85-95.
Abstract: Статья посвящена анализу одной из наиболее актуальных в современной культурологии категорий – этнокультурной идентичности. На основе обзора исследований ведущих современных зарубежных и русскоязычных ученых автор приходит к выводу о кризисе феномена идентичности, вызванному следующими факторами: социализированностью, культурно-коммуникативными практиками, консюмеризмом. Отдельное внимание уделено такой категории, как «виртуальная идентичность», появление которой обусловлено развитием информационной цивилизации, но которая отнюдь не означает определение подлинной идентичности. В условиях развития информационного общества автор обосновывает необходимость выработки новой идентификационной модели – «проекционной». Существующие идентификационные модели моноидентичности и маргинализации не способствуют сохранению этнокультурной идентичности, в то время как «проекционная» модель не только поможет сохранить культурное своеобразие народа, но и обеспечит вариант создания наднациональной культуры в противоположность глобальной массовой культуре.
Abstract (in another language): The article is devoted to the analysis of one of the most relevant categories in modern cultural studies – ­ethn­ocultural identity. The author bases the research on a review of the works of leading contemporary foreign and Russian-speaking scholars and comes to the conclusion about the crisis of the identity phenomenon caused by the following factors: socialization, cultural and communicative practices, and consumerism. Pays special atten­tion to such a category as «virtual identity», the emergence of which is due to the development of information civi­lization, but it doesn’t mean the definition of true identity. In the context of the development of the information so­ciety, the author substantiates the need to develop a new identification model – the «projection» one. The existing identification models of mono-identity and marginalization don’t contribute to the preservation of ­ethnocultural identity, while the «projection» model will help to preserve the cultural identity of the people and also will provide an option for creating a supranational culture as opposed to global mass culture.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/316539
ISSN: 2410-4213
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Выпуск 12. Современная молодежь и общество = Modern Youth and Society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кузнецова_Молодежь_12_24-085-090.pdf248,78 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.