Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/311742
Title: | Ответ университетов на новые вызовы времени: синтез традиций и новаций |
Other Titles: | Universities’ response to new challenges of the time: synthesis of traditions and innovations / A. N. Danilov |
Authors: | Данилов, А. Н. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2024. – № 1. – С. 32-36 |
Abstract: | Рассматриваются вызовы, стоящие перед современным университетским образованием. Подчерки вается важная миссия высшей школы в формировании идеалов будущего. Отмечается, что белорусская система высшего образования, являясь наследницей советских практик обучения, представляет собой самобытный национальный феномен, созданный с учетом государственных потребностей и культурных традиций населения. Экономические и политические институты формируют заказ на подготовку специалистов, задают приоритеты государственной поддержки в сфере экономики, определяют ситуацию на рынке труда. Главной проблемой постсоветских систем высшего образования является прежде всего отказ от собственного опыта подготовки специалистов. Заимствование западных образцов учебных программ без должной экспертизы и адаптации, поспешность и формализм в образовательном процессе привели к упадку системы высшего образования, утрате авторитета преподавателя высшей школы в глазах общественности. Сегодня возникла необходимость в разработке своеобразной дорожной карты будущего образования как элемента национальной культуры. Усовершенствованная модель образования должна эффективно использовать современные технологические среды, продуктивно отвечать на запросы экономики и общества, являть собой синтез традиций и новаций. Повышенное внимание к системе образования обусловлено тем, что именно в университетских сменах формируются жизненные смыслы и ценности молодого поколения, позволяющие ему адаптироваться к вызовам времени. |
Abstract (in another language): | The challenges facing modern university education are considered. The important mission of higher education in shaping the ideals of the future is emphasised. It is noted that the Belarusian higher education system, being the heiress of Soviet educational practices, is an original national phenomenon formed taking into account the state needs and cultural traditions of the population. Economic and political institutions form an order for the training of specialists, set priorities for state support in the field of economics, and determine the situation on the labour market. The main problem of post-Soviet higher education systems is, first of all, the rejection of their own experience in training specialists. The borrowing of Western samples of educational programmes without proper expertise and adaptation, haste and formalism in the educational process led to the decline of the higher education system, the loss of the authority of the higher school teacher in the eyes of the public. Today, there is a need to develop a kind of roadmap for the future of education as an element of national culture. An improved education model should effectively use modern technological environments, productively respond to the demands of the economy and society, and represent a synthesis of traditions and innovations. The increased attention to the education system is due to the fact that it is in university shifts that the life meanings and values of the younger generation are formed, allowing them to adapt to the challenges of the time. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/311742 |
ISSN: | 2521-6821 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024, №1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Социология. - 2024. - №1-032-036.pdf | 291,25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.