Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/309621
Title: | Социально-психологические технологии развития сотрудничества в создании безопасной образовательной среды |
Other Titles: | Socio-psychological technologies for developing cooperation in creating a safe educational environment / A. V. Muzychenko |
Authors: | Музыченко, А. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Инновационные социально-психологические технологии: от теории к практике : материалы II Междунар. науч.-практ. фестиваля, Минск, 17 нояб. 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Н. Н. Красовская (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 224-230. |
Abstract: | Представлено разнообразие используемых техник и методов в развитии сотрудничества субъектов образовательного процесса и создания безопасной образовательной среды. Апробация эффективности последовательного применения активизирующих методик в решении задач профилактики насилия и буллинга среди сверстников позволяет выстраивать целостную технологию взаимодействия. Исследовательская практика данной проблемы приобретает проектный характер, нежели академический. Принцип диалога в работе экспериментальной команды распространяется на всех участников проекта. Системообразующим принципом выступает всешкольное реагирование, основывающееся на принятии ценностного отношения к каждому и установлении договоренностей. Контент-анализ продуктов деятельности обеспечивает ориентировку в поле согласованных значений группой на промежуточных этапах рефлексивных осмыслений реализуемого проекта |
Abstract (in another language): | The variety of techniques and methods used in the development of cooperation between subjects of the educational process and the creation of a safe educational environment is presented. Testing the effectiveness of the consistent use of activating techniques in solving problems of preventing violence and bullying among peers allows us to build a holistic technology of interaction. The research practice of this problem takes on a project character rather than an academic one. The principle of dialogue in the work of the experimental team applies to all project participants. The system-forming principle is a school-wide response, based on the adoption of a value-based attitude towards everyone and the establishment of agreements. Content analysis of the products of activity provides orientation in the field of agreed values by the group at the intermediate stages of reflexive understanding of the project being implemented |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/309621 |
ISBN: | 978-985-881-609-4 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Инновационные социально-психологические технологии: от теории к практике |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
224-230.pdf | 267,69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.