Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/309621
Title: Социально-психологические технологии развития сотрудничества в создании безопасной образовательной среды
Other Titles: Socio-psychological technologies for developing cooperation in creating a safe educational environment / A. V. Muzychenko
Authors: Музыченко, А. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Инновационные социально-психологические технологии: от теории к практике : материалы II Междунар. науч.-практ. фестиваля, Минск, 17 нояб. 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Н. Н. Красовская (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 224-230.
Abstract: Представлено разнообразие используемых техник и методов в развитии сотрудничества субъектов образовательного процесса и создания безопасной образовательной среды. Апробация эффективности последовательного применения активизирующих методик в решении задач профилактики насилия и буллинга среди сверстников позволяет выстраивать целостную технологию взаимодействия. Исследовательская практика данной проблемы приобретает проектный характер, нежели академический. Принцип диалога в работе экспериментальной команды распространяется на всех участников проекта. Системообразующим принципом выступает всешкольное реагирование, основывающееся на принятии ценностного отношения к каждому и установлении договоренностей. Контент-анализ продуктов деятельности обеспечивает ориентировку в поле согласованных значений группой на промежуточных этапах рефлексивных осмыслений реализуемого проекта
Abstract (in another language): The variety of techniques and methods used in the development of cooperation between subjects of the educational process and the creation of a safe educational environment is presented. Testing the effectiveness of the consistent use of activating techniques in solving problems of preventing violence and bullying among peers allows us to build a holistic technology of interaction. The research practice of this problem takes on a project character rather than an academic one. The principle of dialogue in the work of the experimental team applies to all project participants. The system-forming principle is a school-wide response, based on the adoption of a value-based attitude towards everyone and the establishment of agreements. Content analysis of the products of activity provides orientation in the field of agreed values by the group at the intermediate stages of reflexive understanding of the project being implemented
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/309621
ISBN: 978-985-881-609-4
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023. Инновационные социально-психологические технологии: от теории к практике

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
224-230.pdf267,69 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.